Lamprologus stappersi

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
UiTje82

Lamprologus stappersi

Bericht door UiTje82 » 18 feb 2015, 17:38

Heeft iemand ervaring met de kweek van Lamprologus stappersi? Ik heb 1 man met 3 vrouwtjes. De vrouwtjes hebben allemaal een eigen plekje (schelp). Het mannetje is al aardig bezig geweest. Alle vrouwtjes hebben al nestjes gehad. Ze hebben nu voor de 2e en 3e keer jongen in de schelpjes zwemmen. Het probleem bij de vorige keren is als de jongen een week vrij rond de schelp zwemmen, ze daarna verdwijnen. De vrouwtjes zijn heel waakzaam. Als ik mijn hand in de bak doe wordt ik direct aangevallen. Ik vraag mij dus af wat de reden kan zijn dat de jongen niet ouder dan 2 weken worden.
Water waardes zijn prima. De overige medebewoners zijn ongeveer 30 jonge C.leptosomas (3-4cm) in een 120x40x50 aquarium. Daar ligt het denk ik ook niet aan. Kan het zijn dat het mannetje ze weer opeet? Het mannetje is een stuk groter dan de vrouwtjes. Moet ik ze dan al gaan bijvoeren? Het is een bak die al 5 jaar goed draait. Hiervoor heb ik er Lamprologus brevis en caudopunctatus in gekweekt zonder ze speciaal bij te voeren. Of zal het onervarenheid zijn bij de dames? Iemand een idee? Nog een week de tijd :roll:

Danovic

Re: Lamprologus stappersi

Bericht door Danovic » 04 mar 2015, 15:41

Hellow,

Ik heb ze nu ook al en had in der beginne hetzelfde voor.
Maar het is effectief de man die ze gaat snoepen (of andere bijvis)

het aantal dat ik wil opkweken hevel ik af met een aquariumslang en trek ik groot in een aparte bak.

Wel maar afhevelen als ze op wandel gaan, anders is het te vroeg!

Werkt perfect!

UiTje82

Re: Lamprologus stappersi

Bericht door UiTje82 » 04 mar 2015, 17:52

Thanks voor de reactie. Ik heb het mannetje op hete daad betrapt. Ik heb nu nog een nestje over. Eerste nest heeft het mannetje het vrouwtje verjaagd en de heleboel omgeploegd. Schelp was dicht gegooid met zand. Er dreven wat dode jongen. Ze zijn dus niet opgegeten maar door grof geweld gesneuveld. Het mannetje doet dit door op de grond te gaan liggen en dan heel snel met zijn staartvin te slaan. Het overgebleven nestje ligt midden in een berg met schelpen. Deze blijven in de buurt van de schelp. De andere nestje was op de rand van de schelpen berg en in een meer open stuk. De jongen bij de laatste twee locaties zwommen steeds verder van de schelp vandaan (max 30-40cm). Had verwacht dat ze dichter bij moeders zouden blijven.

Plaats reactie