De donkere variëteiten "Goby" Eretmodus Cyanostictus

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Mikula001

De donkere variëteiten "Goby" Eretmodus Cyanostictus

Bericht door Mikula001 » 30 mei 2019, 14:52

Hoe lastig zijn ze vandaag eigenlijk te vinden, die donker gekleurde subspecies van Eretmodus Cyanostictus ...?
in ondermeer
subsp. 'Kigoma' soms ook 'North' genoemd
en subsp. 'Chimba' (ook soms met andere benamingen)
of subsp. 'Msalaba' (ook soms met andere benamingen)

Enkele foto's hier onder. Ben zelf al een tijdje rond aan het kijken naar een tweetal van deze donkere 'goby' variëteiten, maar tot hiertoe geen succes. In Oost-Europese landen blijken ze wel populair. Hier zijn ze schaars aanwezig. Of is me wellicht wat ontgaan?

Iemand enig idee waarom deze soorten zo weinig gehouden worden / zo weinig populair zijn onder liefhebbers ?

Of is er me één en ander ontgaan ?

Eretmodus, de "gestreepte donkere"...
Afbeelding

Eretmodus, de "gestippelde donkere"
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mikula001 op 22 jun 2019, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.

NielsO

Re: De donkere variëteiten "Goby" Eretmodus Cyanostictus

Bericht door NielsO » 30 mei 2019, 18:15

Niet moeilijk. De sp. North heet gewoon marksmithii. Ik heb vandaag nog 2 koppels marksmithii "kigoma" verkocht. Matthijs en Edwin (waterkip) hebben ze ook zwemmen. Cichlidenstadl verkoopt ze regelmatig en de maanvis in dordrecht ook volgens mij.

De 2e foto lijkt me gewoon een cyanostictus die door zn bui of de omgeving ff wat donkerder kleurt.

Cyanostictus en marksmithii/sp. North zijn dus wel in omloop.

De andere soort, eretmodus sp. Ubwari heb ik niet echt gezien bij particulieren of winkels.

Mikula001

Bericht door Mikula001 » 30 mei 2019, 19:39

NielsO schreef:
30 mei 2019, 18:15
De 2e foto lijkt me gewoon een cyanostictus die door zn bui of de omgeving ff wat donkerder kleurt.
Niels, die reactie begrijp ik maar al te goed, éénvoudigweg omdat ik vroeger net hetzelfde dacht. Tot ik op Oost-Europese (en Russische) sites beschrijvingen las van "hele donkere" gobies. Meestal verwijzen ze dan naar de subsp. Msalaba uit Congo. (ver weg van het noorden dus).

Daarnet vlug gegoogled en dit kwam er als eerste uit :
http://www.africanfish.hu/halak/eretmo ... s/424/450 --- een Hongaarse site dus
De Hongaarse tekst leest in vertaling :
" De streep van het lichaam is vrij donker, breed, het patroon van het hoofd is heel levendig blauw, hetgeen zich kan uitstrekken tot 1-2 dwarsbalken na het kieuwdeksel."
Op dat moment beschrijven ze wel degelijk het phenotype van een "gestreepte donkere", zoals op onderstaande foto :
Afbeelding

Waarmee ik geenszins zeg dat Marksmithii/sp. North, en/of Kigoma naargelang hun stemmingswisselingen geen donkere verschijning kunnen aannemen. Uiteraard is dat zo, afhankelijk van bak tot bak, en vrijwel altijd ook mede onder invloed van wisselende waterwaarden.

Vandaar mijn interesse naar deze "donkere gestreepte" uit het zuiden, zowel als de "donkere zonder strepen", louter met stippels over het gehele lichaam.
Deze gestippelde variëteit werd door Ad Konings omschreven en genoemd als "Chimba".
Andere bronnen geven andere namen, naargelang verspreidingsgebied en/of vindplaats uiteraard.

http://www.tanganyika.si/Tanganjika/Er ... s%29.html Ad Konings zoals geciteerd op een Sloveense site.

.

NielsO

Bericht door NielsO » 31 mei 2019, 17:47

Sorry, ik schreef verkeerd. Ik bedoelde de 3e foto.

Op cichlidae.com worden 3 soorten genoemd:
- cyanostictus
- marksmithi
- sp. Ubwari

Daarbij lijkt de sp. Ubwari een mix van de 2. Ze hebben het patroon met de doorlopende verticale strepen zoals marksmithi, maar waar bij de marksmithi de blauwe spikkels (op de kop) ontbreken hebben de sp. Ubwari dit wel.

Of sp. Ubwari de perfecte benaming is weet ik niet en er zullen nog meer vindplaatsen zijn meer verschillende patronen qua blauwe spikkels.

Dat gezegd hebbende ter verduidelijking:
Foto 1 lijkt me een marksmithii
foto 2 een "sp. Ubwari"
Foto 3 & 4 cyanostictus in donkere kleur door gemoedstoestand.

NielsO

Bericht door NielsO » 31 mei 2019, 17:52

Nog een kanttekening:

Gobys op fotos uit het meer lijken over het algemeen een stuk donkerder te kleuren dan gobys in aquaria. Waarom weet ik niet.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 31 mei 2019, 22:24

Foto 3 is een Moba ... in mijn aquarium ;)

Het hangt inderdaad ook allemaal erg af van de gemoedstoestand, en van de belichting:

AfbeeldingEretmodus cyanostictus Moba by Thijs Janzen, on Flickr

AfbeeldingEretmodus cyanostictus "Moba" by Thijs Janzen, on Flickr

AfbeeldingEretmodus cyanostictus "Moba" by Thijs Janzen, on Flickr

Allemaal foto's uit hetzelfde aquarium, met dezelfde vissen (de donkere foto's zijn met LED floodlights, de lichte foto's met TL).
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 01 jun 2019, 11:04

Fantastische vissen toch die Tanganyikas!
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Mikula001

Bericht door Mikula001 » 03 jun 2019, 15:25

Mooneater schreef:
31 mei 2019, 22:24
Foto 3 is een Moba ... in mijn aquarium ;)

Het hangt inderdaad ook allemaal erg af van de gemoedstoestand, en van de belichting:

Allemaal foto's uit hetzelfde aquarium, met dezelfde vissen (de donkere foto's zijn met LED floodlights, de lichte foto's met TL).
Bedankt jongens voor de verduidelijking. En jawel, sommige tanganyika's kunnen blijk geven van enorm vermogen tot kleurshift. Zelfs onder doodgewone gele leleupi's. Eén individu van mijn groepje slaagt er zelfs in om -als ie er zin in heeft- van knalgeel te shiften naar "gebronzeerd donkergroen", over geheel het lichaam en op een tijdspanne van minder dan 2 minuutjes. Terwijl de rest van de groep ondertussen gewoon knalgeel blijft. Hangt deze kleurshifter tussen de rotspartijen, dan is zijn lichaam (want het is een man) donker gecamoufleerd. Verlaat hij de rotspartijen en komt hij boven het witte zand rondhangen, dan kleurt hij geel. Wellicht voor sommigen geen verrassing, maar ik had het voorheen nog nooit zo gezien.

Plaats reactie