400x250x100

Hier kunnen alle cichliden- Aquaria aan bod komen ivm Zuid Amerika
Indien dit gedeelte veel aantrek heeft kunnen we nog beginnen onderverdelen ( L nummers, Discus vissen, enz)
Plaats reactie
svl

Re: 400x250x100

Bericht door svl » 22 mar 2020, 09:19

blijft imposant om te zien

Lowlife

Bericht door Lowlife » 22 mar 2020, 12:09

Schitterende filmpjes. Uren en uren genieten wanneer je voor zo'n aquarium zit.
I hear voices.....
And they don't like you.

Dan

Bericht door Dan » 22 mar 2020, 17:26

Hoi Stijn,

Wat ik me afvraag is of je je water nog behandeld of dat je gewoon kraanwater gebruikt?
Ik weet niet precies wat de vissen die je houdt aan waarden nodig hebben, maar waar ik met zuid amerika mee worstel is het goed houden van de meestal lage ph waarde. Ik heb al een aantal maanden wat testen gedaan met osmose water en turf en allerlei andere toevoegingen, maar echt naar mijn zin krijg ik het niet.
Door de turf zit je naar een bak met theewater te kijken en groeien planten voor geen meter.
Daarnaast maakt het behandelen van het water het regelmatig verversen een hele toer.

Er wordt wel aangegeven dat nakweek op hogere ph waarden van rond de 7 gehouden kan worden maar dat het beter is de natuurljike waarden te benaderen.

Jou bak is mooi helder en de vissen hebben het prima naar hun zin zo te zien, daarbij zien je planten er ook mooi uit, vandaar de vraag hoe krijg je dat voor elkaar?

m.v.g. dan
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 mar 2020, 19:33

Dan schreef:
22 mar 2020, 17:26
Hoi Stijn,

Wat ik me afvraag is of je je water nog behandeld of dat je gewoon kraanwater gebruikt?
Ik weet niet precies wat de vissen die je houdt aan waarden nodig hebben, maar waar ik met zuid amerika mee worstel is het goed houden van de meestal lage ph waarde. Ik heb al een aantal maanden wat testen gedaan met osmose water en turf en allerlei andere toevoegingen, maar echt naar mijn zin krijg ik het niet.
Door de turf zit je naar een bak met theewater te kijken en groeien planten voor geen meter.
Daarnaast maakt het behandelen van het water het regelmatig verversen een hele toer.

Er wordt wel aangegeven dat nakweek op hogere ph waarden van rond de 7 gehouden kan worden maar dat het beter is de natuurljike waarden te benaderen.

Jou bak is mooi helder en de vissen hebben het prima naar hun zin zo te zien, daarbij zien je planten er ook mooi uit, vandaar de vraag hoe krijg je dat voor elkaar?

m.v.g. dan
Sleutelen aan water doet mijn inziens meer kwaad dan goed, t is dan nooit stabiel...constante waterwaarden hebben vissen meer baat bij.
Osmose ben ik zeker geen fan van.

Nederland heeft trouwens prima water voor ZA, lijkt me dus onnodig om aan te sleutelen.

Natuurlijk hangt het ook af van welk biotoop je wenst. Ik heb gekozen voor clearwater.
Blackwater-biotopen vind ik niets, zie je amper de kleuren van je vissen en elke dag op een donkere bak moeten kijken wordt ik ook niet vrolijk van.

Hier is het dus leidingwater met wekelijks toevoegen van Kusuri klei. Werkt hier perfect.
De aanwezigheid van het hout helpt ook een handje.
Wil je op langere termijn planten kunnen houden in je bak, dan zijn klei-sticks of bolletjes aan te raden.
Die steek je bij de wortels van de planten.
Echinodorus bv. doet het dan zichtbaar beter, minder verkleuren en afsterven van bladeren.

Theewater en planten werkt niet, kan ook niet...planten hebben licht nodig en relatief veel zelfs.
Uitzondering is Anubias.

Ik heb hier voorlopig Anubias in de bak omdat ik nu niet veel licht wil. Ook noodgedwongen omdat de Geo’s planten in de bodem uitgraven.
In de toekomst komt er wel Echinodorus, maar dan in vijvermandjes zodat de Geo’s het niet kunnen uitgraven. Meer licht zal dan ook een noodzaak zijn.

Het water is helder, filter dan ook mechanisch en aan hoge debieten.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 23 mar 2020, 14:52

Zo een spam mag je elke dag posten😎😎
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / 16 paracyp jongen
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 24 mar 2020, 07:01

Erg fraai, Stijn!

Zie ik op de achtergrond een kleine Crenicichla zwemmen op 1 van de filmpjes?
En herken ik een stuk hout misschien? :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 24 mar 2020, 09:01

nijlpaard schreef:
24 mar 2020, 07:01
Erg fraai, Stijn!

Zie ik op de achtergrond een kleine Crenicichla zwemmen op 1 van de filmpjes?
En herken ik een stuk hout misschien? :wink:
Crenicichla Compressiceps Rio Tocantins en een bekend stuk hout ...inderdaad 😉
300x220x95
No lift...like an airlift.

Plaats reactie