Te koop: Ophthalmotilapia (heterodonta) sp. paranasuta "Kigoma"

plaats een advertentie als je iets te verkopen hebt
Plaats reactie
Matthijs

Te koop: Ophthalmotilapia (heterodonta) sp. paranasuta "Kigoma"

Bericht door Matthijs » 10 dec 2018, 23:42

Te koop aangeboden, nakweek van deze geweldige mooie en (helaas) weinig gehouden soort. Een relatief gemakkelijk te houden vedervin soort mits je je aan bepaalde 'richtlijnen' houdt (maar is dat niet met alle huisdieren het geval?);

1: Kies deze soort als hoofdbewoner en stem je medebewoners hier op af. Goede medebewoners zijn Eretmodini, Cyprichromini en de kleinere rustige Lamprologini zoals Julidochromis, Chalinochromis en Telmatochromis. Denk eraan dat ze vrij snel geïntimideerd raken door grotere Lamprologini en hierdoor niet hun volle kleurenpracht laten zien. Ik heb slechte ervaring met het in combinatie houden van nacht actieve dieren zoals alen en meervallen.

2: Pas op met het voeren van te veel dierlijk voedsel! Ze voeden zich in het wild voornamelijk met aufwuchs en hun dieet moet dus hoofdzakelijk bestaan uit plantaardig voedsel zoals bijvoorbeeld spirulina. Af en toe cyclops is geen probleem, af en toe garnalenmix van Jan Boerlage ook prima. Voer je teveel dierlijk voedsel dan zullen ze snel last krijgen van BLOAT en sterven.

3: Zorg voor een inrichting met verticale stenen met daarnaast een zandvlakte, de mannen bouwen kuilen in de vorm van een halve maan tegen een steen en lokken hier de vrouwtjes naartoe. Zorg daarnaast voor genoeg zichtbrekers waardoor de vrouwtjes en eventuele 'beta' mannen kunnen ontsnappen aan de dominante man wanneer deze in een hitsige bui is. Ze zijn prima te houden met 2 mannen en meerdere vrouwen, de mannen maken elkaar zeker niet af mits er voldoende ruimte is. 3 mannen is ook mogelijk, wederom mits er voldoende ruimte is. Onderling zijn ze relatief vreedzaam maar hitsige mannen kunnen behoorlijk wild en ruig tekeer gaan. Houd er rekening mee dat vrouwtjes ook territoria kunnen vormen. 1 man met een aantal vrouwtjes is te houden in een aquarium met voorruit lengte vanaf minimaal 150cm. Een groter aquarium is zeker aan te raden wil je echt kunnen genieten van deze prachtige dieren.

4: Blijf zoveel mogelijk met je tengels uit het aquarium, de dieren zijn erg gebaat bij een ongestoorde bak en hebben de tijd nodig zich aan te passen aan een nieuwe omgeving. In mijn ervaring is het zo dat hoe ouder de dieren zijn, hoe gevoeliger ze worden. Bij een kleine herinrichting kunnen ze zichtbaar dagen lang minder in hun 'vel' zitten. Ook niet onbelangrijk is de waterkwaliteit, schoon en zuurstofrijk water zullen ze zeker waarderen.

Zitten ze eenmaal goed, en houd je je aan bovenstaande richtlijnen, dan kan het genieten beginnen. Ik zou het geweldig vinden deze soort meer terug te zien onder de liefhebbers en ook in de hobby te behouden. Ben daarom op zoek naar enthousiaste medehobbyisten die deze soort voor lange termijn willen gaan houden (en eventueel nakweken en verder verspreiden). De nakweek die ik aanbiedt is nu nog klein maar al wel groot genoeg om te verkopen, schat ze rond de 3,5 tot 5,5 . Man/vrouw verhouding is nog niet zichtbaar. Minimale afname is 7 stuks, maximale afname is 10 stuks. Ik heb ongeveer 28 dieren beschikbaar en zie ze het liefst niet in 1x verkocht aan 1 persoon maar aan meerdere serieuze liefhebbers zodat de soort beter verspreid wordt. Prijs p/stuk is €10,-, maar dit is onderhandelbaar zeker als ik weet dat ze goed terecht komen.

Let op: in de december maand ben ik erg druk en is afspreken voor mij lastiger.
Bijlagen
IMG_3299.JPG
IMG_3299.JPG (225.64 KiB) 824 keer bekeken
IMG_3297.JPG

Plaats reactie