Wil van Malawi naar Tanganyika

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Mars1982

Wil van Malawi naar Tanganyika

Bericht door Mars1982 » 29 jul 2017, 21:16

Hoi allemaal , ten eerste wil ik mij zelf even voorstellen.
Ik ben Marcel en heb nu al jaren een aquarium , begonnen met kleine bakjes tot steeds grotere gezelschap bakken.
Na een tijdje ben ik overgestapt op Malawi Cichliden , heb nu inmiddels al een paar jaar met succes een Mbuna bak met z'n
35 tal vissen erin voornamelijk de Pseudotropheus soorten. Maar wil heel graag overstappen naar een Tangayika biotoop.
Ik wil heel graag een bak met maar 1 soort vis in een grote groep. En mijn oog is daarom gevallen op de Tropheus Duboisi Maswa. Ten eerste vindt ik dit een prachtige vis en zeker het om kleuren en zijn gedrag staat mij erg aan.

Mijn eerste vraag is of ik met mijn huidige bak de Juwel Vision 450 deze vis kan houden?
Heb op dit moment mijn bak ingericht met erg veel steen (kunststeen met gaten erin).
Het liefst ga ik over op Ardenner Breuksteen (of iets wat daar op lijkt).
Mijn Aquarium draait op 2 filters 1 met siporax ringen erin en 1 filter met Actieve kool en Zeoliet.
Er zitten 2 blauwe leds in van Sera (cool Daylight) Daar kleuren mijn Malawi' s prachhtig van.
Ik heb eigenlijk nooit geen problemen ondervonden met het onderhouden van mijn bak.
Waterwaardes zijn goed en mijn water is altijd kristal helder. (PH tussen 8 en 8,5)
En natuurlijk heb ik de juiste en mooie algen groei in mijn bak.

Ik hoop dat jullie mij van goede info wat betreft de Tropheus Duboisi Maswa kunnen geven.
Ga binnenkort verhuizen en wil daarna overstappen naar deze mooie vis soort.

Mooneater
Contacteer:

Re: Wil van Malawi naar Tanganyika

Bericht door Mooneater » 30 jul 2017, 00:12

Tropheus in een Juwel 450 moet net kunnen denk ik! Heb je de tropheus sectie op de website al gevonden? (http://www.tanganyika.nl/tropheus.php) Daar kan je denk ik veel antwoorden vinden op de vragen die je hebt ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 30 jul 2017, 08:49

bedankt voor je reactie

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 30 jul 2017, 09:28

Welkom hier op het Tanganyika forum.
ik zelf heb ook de overstap gemaakt van Malawi naar Tanganyika Cichliden. (ben nog volop bezig)
Veel leesgenot op dit forum en hopelijk heeft het forum er een actief forum lid bij :)
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

David

Bericht door David » 30 jul 2017, 11:28

Tropheus is zeker een mooi avontuur. Weet je al hoe je ze wilt houden? Veel stenen, veel licht en in een grote groep is het meest gangbaar. Er zijn ook ervaringen om deze dieren in harems te houden.

@Erwin, ben ook benieuwd naar jouw overstap. Leuk voor het forum als je hier iets meer over deelt.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 30 jul 2017, 11:39

Welkom!
Over Tropheus kan ik niks zeggen maar ben benieuwd hoe je bak gaat worden.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Baars

Bericht door Baars » 30 jul 2017, 12:49

Hoi Marcel,

Welkom op het forum en leuk dat je je zinnen heb gezet op een van de mooiste meren!

Persoonlijk zou ik gaan voor een manier van houden die het minst riskant is, vanuit daaruit zal ik verder boorduren, ervaring op doen en als je de vissen al wat beter heb leren lezen, kan je daarna altijd nog overgaan op een andere manier van houden.
Met lezen bedoel ik, dat je ze (als je in staat bent) dagelijks observeert en op die manier hun gedrag, rangorde en fysieke gesteldheid beter leert begrijpen.

Aangezien je al een keuze heb gemaakt om voor tropheus te gaan, zou ik vooral "rustig" - zonder deadlines - de tijd nemen om je goed te verdiepen in welke tropheus je wil en je geduldig verdiepen in de eisen die deze soort stelt om gehouden te worden.
Dat zou mijn tip, al dan niet gouden tip zijn.
Hiermede geloof ik dat je voor een langere tijd veel plezier zal beleven in het houden van deze prachtige dieren en er op deze manier ook erg veel van zal opsteken.

Erg veel succes toegewenst en nogmaals welkom op het forum!

Baars

Bericht door Baars » 30 jul 2017, 13:12

nog een toevoeging op het geen ik eerder heb geschreven:

probeer (alvorens je vissen gaat aanschaffen) ook mensen op te zoeken die tropheus (succesvol) houden, daar kan je ook erg veel van opsteken en dat zal je een beter beeld verschaffen van tropheus op zich.

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 30 jul 2017, 17:49

Hoi iedereen bedankt voor zijn reactie.
Ik ben inderdaad van plan om de Tropheus duboisi 'Maswa' te gaan houden daar ben ik 100% zeker van.
Het liefst met een groep van z'n 15 tot 20 vissen. Heb natuurlijk maar een bak van 150x60x50 dus 450 liter.
Op dit moment heb ik een Mbuna bak met heel veel stenen erin (kunststeen met gaten erin).
Daar wil ik van af , wil natuurlijk wel stenen erin het liefst ardenner breuksteen en dan een wat meer open bak als ik nu heb.Heb nu 2 mooie blauwe led balken erin zitten. die wil ik graag behouden (als dat mogelijk is met deze vis natuurlijk).
Wat raden jullie mij aan voor bijvoorbeeld soort stenen en indeling voor deze soort vissen?
Gebruik nu bijvoorbeeld ook fijn filterzand is dit ook geschikt?

En wees gerust ik begin pas ergens aan als ik alles zeker weet :wink:
Dat heb ik ook bij mijn malawi's gedaan :wink:

Baars

Bericht door Baars » 30 jul 2017, 21:42

Mars1982 schreef:.
Wat raden jullie mij aan voor bijvoorbeeld soort stenen en indeling voor deze soort vissen?
Gebruik nu bijvoorbeeld ook fijn filterzand is dit ook geschikt?

En wees gerust ik begin pas ergens aan als ik alles zeker weet :wink:
Dat heb ik ook bij mijn malawi's gedaan :wink:
e

Ik geloof best dat de meeste wel zeker weten dat ze ergens mee willen beginnen, maar het is meer om je te helpen zodat je niet valt van de ene na de andere teleurstelling.

Afhankelijk van je smaak zijn maaskeien of grauwacke erg natuurgetrouw. Grauwacke word volgens mij het meest gebruik onder diegene die tropheus houden, maar maaskeien lijken erg veel op de stenen in het tanganyika meer, nadeel is wel dat maaskeien minder goed/makkelijk stapelen.

In een tropheus biotoop hoef je aan zand niet zoveel waarde te hechten, denk meer aan een bodem (bijna) vol met stenen, met meerdere lagen stenen, waar de vissen doorheen kunnen zwemmen en/of vluchten als ze achterna gezeten worden.
Aan de precieze inrichting, kunnen andere(houders) je wat meer gedetailleerde informatie geven, aangezien ik daar zelf weinig ervaring mee heb om je een verantwoord advies te kunnen geven en ieder daar zijn eigen kijk op heeft.

Hier enkele video's uit de natuur waar je kan zien hoe de natuurlijke omgeving er uit ziet van o.a tropheus en waar je hopelijk ook wat inspiratie mee kan opdoen.
https://www.youtube.com/watch?v=QwhtimeXHL4
https://www.youtube.com/watch?v=j1oGjRYAVEY (vanaf 4:18 min)

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 12 aug 2017, 18:44

Ben op dit moment volop bezig om mij verder te verdiepen in deze soort.
Ga binnenkort verhuizen en dan kan ik gaan beginnen met de bak.
Lees veel over de voeding van deze soorten nu zie ik staan dat ze eigenlijk nooit korrels mogen.
Ik gebruik voor mijn huidige Mbuna's het voer van Nature Food (Premium Cichlid Plant) en dat is echt alleen voor alg etende soorten geschikt. Kan ik dit ook blijven gebruiken dan? En wat voor licht heb ik nodig? Heb nu 2 led balken erboven hangen van Sera Cool daylight (blauw). Persoonlijk vindt ik dit zeer mooi licht geven.Ik had hier in deze bak kunststeen met gaten erin dat heb ik vandaag verkocht. Wat raden jullie mij aan qua stenen. Zie op internet ook veel mooie bakken met modules of breuksteen.Had in mijn huidige bak erg veel steen tot aan het water niveau is dat voor deze soort ook nodig of is juist veel steen op de bodem beter?

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 aug 2017, 09:28

Mars1982 schreef:
12 aug 2017, 18:44
Lees veel over de voeding van deze soorten nu zie ik staan dat ze eigenlijk nooit korrels mogen.Ik gebruik voor mijn huidige Mbuna's het voer van Nature Food (Premium Cichlid Plant) en dat is echt alleen voor alg etende soorten geschikt. Kan ik dit ook blijven gebruiken dan?
Dit voer gebruik ik zelf ook bij Tropheus en Petrochromis, wel de kleinste korrel. Het grote voordeel vind ik dat je het goed kan gebruiken in een voederautomaat waardoor je gemakkelijk meerdere malen per dag een kleine hoeveelheid kan voeren wat ook meer overeen komt met het eetgedrag in de natuur.

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 27 aug 2017, 09:24

bedankt voor je reactie.

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 27 aug 2017, 09:27

hoeveel vissen is het beste om te houden in deze bak 15 stuks of kan er ook een iets grotere groep in?
En hoe met de verdeling mannen?
Heb inmiddels wat steen modules van Rockzolid gehaald. Vindt ik persoonlijk erg mooi.
Kan helaas pas beginnen aan deze bak als ik ben verhuisd.
Kan niet wachten. :(

David

Bericht door David » 27 aug 2017, 09:28

Naturefood is inderdaad een mooie aanvulling voor tropheini op spirulina en geeft veel minder troep dan die vette spirulina vlokken is mijn ervaring.

Plaats reactie