Ook even voorstellen

over het meer, deze site, beurzen, winkels, etc.
Plaats reactie
Blue Mpimbwe_63

Ook even voorstellen

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 28 okt 2015, 15:29

Sinds enkele weken weer de overstap, liever gezegd de terug stap gemaakt naar Tanganyika!
Inmiddels draaien er alweer 2 Tanganyika-bakken, waarvan;
1x 120x40x50 met C. Leptosoma Utinta (17), Paracyprichromis Brieni (7) en een kolonie multi's
1x Juwel Vision 450, bedoeld als opgroeibak voor Gibberosa Blue Mpimbwe, echter dit blijkt nu gewoon de opvang voor onze blunders en miskopen via marktplaats!

Op aanraden van 2 forumleden heb ik dus de stap gemaakt naar dit forum... Waarom?
Over 5 à 6 weken is onze nieuwe 280 x 60 x 70 cm klaar.
Bedoeling is dat hier een mooie groep C. Gibberosa's in zal gaan rondzwemmen, voorkeur is 2 mannen met 6 à 7 dames

Via een Forum-lid hebben we inmiddels al 2 mooie volwassen F1 exemplaren weten te bemachtigen. Bedoeling was 1m/2v, echter tussen afspraak voor aankoop en ophalen sneuvelde er bij hem 1 volwassen F1 vrouw. Jammer!
Het koppel (wat klinkt dat dom bij Cypho's) doet het erg goed en is eindelijk de eerste stap.

Daarnaast, om de volwassen man wat afleiding te geven t.o.v. de vrouw, hebben we een groep van 15 jonge 'blue mpimbwes' aangeschaft op formaat van 5-6 cm, echter nu ze groeien blijken de maskers geenszins te kloppen met die van de 'blue mpimbwes'. (dit al miskoop 2)
Miskoop 1, een eerdere groep van 13 stuks bleken ook al geen zuivere blue mpimbwe, maar sp. North te zijn :(
Ja, marktplaats lijkt eerder een aanrommelplaats te zijn.

Via dit forum hopen we op een mooie uitbreiding van onze 2 echte mpimbwes.
Zodra de 280 cm binnen is zal er nog even gewerkt moeten worden aan techniek, led, software en natuurlijk een nieuwe frisse achterwand, dus we gaan even niets overhaasten.
Uiteraard zijn tips voor een mooie groep zuivere 'blue mpimbwe' van harte welkom.

In het ergste geval stappen wij van het Mpimbwe idee af en gaan we op zoek naar;
of een mooie groep C. Gibberosa Zambia Blue Chaitika,
...dan wel een groep C. Gibberosa Kala Blue.
Over de laatste ondersoort is in Nederland nog niet veel te vinden, dus zullen we wellicht ook bij onze Oosterburen moeten gaan zoeken.

We weten inmiddels dat geduld in de hobby vaak beter is dan snel handelen...
We wachten dus geduldig af :wink:

oostijnoo

Re: Ook even voorstellen

Bericht door oostijnoo » 28 okt 2015, 16:04

120 cm bakje is niet geschikt voor zoveel vis...en al zeker niet voor Cyp's.

Tja...marktplaats is niet echt de plaats om zulke vissen te kopen, weinig aanbieders weten zelf wat ze verkopen.

Aangaande de Gibberosa. Het lijkt me interessanter om een groep van de jonge dieren te kiezen die je nu al hebt gekocht en daar mee verder te gaan...selecteren na verloop van tijd kan dan nog steeds en je bent zeker dat de dieren allemaal van dezelfde soort zijn.
De andere vissen kunnen dan terug in de verkoop.

Mooie bak-maat...alleen heel erg zonde van de geringe diepte van de bak (zoals het er nu staat is de bak 60 diep ?)
Als je dan ook nog een achterwand gaat plaatsen blijft er heel weinig over voor de Gibberosa. "Thin" achterwandjes zijn dan wel interessant die nemen maar 1cm ruimte/dikte.

Gibberosa kleuren mooi onder gedempt licht, hebben baat bij voldoende schuilplaatsen en rustige medebewoners.
Laatst gewijzigd door oostijnoo op 28 okt 2015, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Blue Mpimbwe_63

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 28 okt 2015, 16:25

oostijnoo schreef:120 cm bakje is niet geschikt voor zoveel vis...en al zeker niet voor Cyp's.

Tja...marktplaats is niet echt de plaats om zulke vissen te kopen, weinig aanbieders weten zelf wat ze verkopen.

Aangaande de Gibberosa. Het lijkt me interessanter om een groep van de jonge dieren te kiezen die je nu al hebt gekocht en daar mee verder te gaan...selecteren na verloop van tijd kan dan nog steeds en je bent zeker dat de dieren allemaal van dezelfde soort zijn.
De andere vissen kunnen dan terug in de verkoop.

Mooie bak-maat...alleen heel erg zonde van de geringe diepte van de bak (zoals het er nu staat is de bak 60 diep ?)
Als je dan ook nog een achterwand gaat plaatsen blijft er heel weinig over voor de Gibberosa. "Thin" achterwandjes zijn dan wel interessant die nemen maar 1cm ruimte/dikte.

Gibberosa kleuren mooi onder gedempt licht, hebben baat bij voldoende schuilplaatsen en rustige medebewoners.

Welkom ...trouwens :wink:
Dank voor je reactie!
Zoals ik al schreef; We zijn de Tanganyika-bakken aan het opstarten. Deze 2 bakken zijn dus tijdelijk.

Wat de diepte van de 280 betreft; Wacht even op foto's :D
We zijn namelijk met iets geheel nieuws aan het experimenteren dat dunner zal zijn dan 1 cm, dus de diepte zal geen enkel probleem zijn. Achterzijde blauwe folie en een dunne rotswand met 3D diepte effect.
Het moet dus een effect geven alsof er een waterdiepte (kloof) tussen 2 rotswanden (links en rechts) en 1 rots volgens de 'Gulden snede' is ontstaan.

Wat de 120 cm voor de leptosoma's betreft;
Ook deze is tijdelijk, want een 2e nieuwe bak van 195 x 70 x 65 is ook in de maak

Jonge Cypho's hebben we zat en ik ben niet van het opgroeien en dan maar kijken wat er uit komt.
Ze kunnen altijd nog opgroeien in de andere bakken die we hebben staan... 17 aquaria / ruim 5.000 liter.

Liever een grote groep volwassen (wv of f1) dieren, en ja... een ander prijskaartje, maar geld kan ik toch niet meenemen als ik deze aarde verlaat... mooie momenten en herinneringen wel :wink:

David

Bericht door David » 28 okt 2015, 18:31

Welkom! Grootse plannen hoor ik al. Ben erg benieuwd naar de vorderingen en naar de foto's natuurlijk. :D

Blue Mpimbwe_63

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 28 okt 2015, 19:48

David schreef:Welkom! Grootse plannen hoor ik al. Ben erg benieuwd naar de vorderingen en naar de foto's natuurlijk. :D
Zodra de bak is afgeleverd en we kunnen starten, zullen de foto's zeker volgen

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 okt 2015, 20:25

tja...60 cm diepte is beperkt, folie of dun achterwandje doet er eigenlijk weinig toe.
Gibberosa hebben meer aan diepte...zeker als ze aan de maat zijn.

Wat een aantal bakken, toevallig handelaar ?
300x220x95

Blue Mpimbwe_63

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 28 okt 2015, 21:02

oostijnoo schreef:tja...60 cm diepte is beperkt, folie of dun achterwandje doet er eigenlijk weinig toe.

Stijn, toen ik in mijn eerste bericht vroeg;
"Uiteraard zijn tips voor een mooie groep zuivere 'blue mpimbwe' van harte welkom."
bedoelde ik ook tips voor zuivere 'blue mpimbwes', in plaats van adviezen over dieptes en ervaringen :wink:

Natuurlijk is 70, 80 of dieper wenselijk, maar in een gewoon rijtjeshuis niet te plaatsen.
Ik weet dat de behuizingen in Wuustwezel ruimer zijn, wij moeten het helaas met de Nederlandse maten doen.
Het maakt de hobby er niet minder leuk om.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 okt 2015, 21:07

Blue Mpimbwe_63 schreef:
oostijnoo schreef:tja...60 cm diepte is beperkt, folie of dun achterwandje doet er eigenlijk weinig toe.

Stijn, toen ik in mijn eerste bericht vroeg;
"Uiteraard zijn tips voor een mooie groep zuivere 'blue mpimbwe' van harte welkom."
bedoelde ik ook tips voor zuivere 'blue mpimbwes', in plaats van adviezen over dieptes en ervaringen :wink:

Natuurlijk is 70, 80 of dieper wenselijk, maar in een gewoon rijtjeshuis niet te plaatsen.
Ik weet dat de behuizingen in Wuustwezel ruimer zijn, wij moeten het helaas met de Nederlandse maten doen.
Het maakt de hobby er niet minder leuk om.

Ah ok...natuurlijk, helemaal duidelijk nu...succes verder dan maar...
300x220x95

Marco1969

Bericht door Marco1969 » 30 okt 2015, 13:13

John,

welkom :wink:
265x60x70 Hoofdbewoners C. Gibberosa Blue Zaïre Moba F1

Blue Mpimbwe_63

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 30 okt 2015, 13:48

Marco1969 schreef:John,

welkom :wink:
Dankjewel Marco,
en dank voor de tip over het forum! :D

Blue Mpimbwe_63

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 30 okt 2015, 14:09

Aangezien de aquariumbouwer vroeg waar ongeveer de blauwe folie moest komen achter het 280 cm bakkie, gelijk maar even een schetsje gemaakt;

Aangezien we niet meer ruimte kunnen maken i.v.m. doorloop wordt de bak dus 280x60x70
De diepte is gering, maar we kunnen met de maximale diepte gaan werken.

Voor wat betreft de folie op de achterzijde heb ik even een voorbeeldje qua maatvoering toegevoegd.

Ziet er in 2-D wat statisch uit, maar in 3D moet dat wel een mooi effect gaan worden.
Het lijkt ons raadzaam om de folies aan alle zijden zo’n 10 cm te overlappen, want de rotsen krijgen uiteraard geen strakke lijnen. Zodra de bak in huis staat en de eerste elementen van de wand zijn gemaakt, volgen er foto's

Afbeelding

David

Bericht door David » 31 okt 2015, 06:30

Moeilijk om zo voor te stellen hoe het gaat worden. Er zijn echter wel diverse bakken bekend die met stukken blauw folie werken en dat vind ik altijd wel mooi. Nadeel is alleen dat het vooral bij diepe bakken lastig is om dit schoon te houden, je ziet er nl elk stipje alg op. Ben benieuwd hoe het gaat worden in het echt.

Blue Mpimbwe_63

Bericht door Blue Mpimbwe_63 » 03 nov 2015, 18:19

David schreef:Moeilijk om zo voor te stellen hoe het gaat worden. Er zijn echter wel diverse bakken bekend die met stukken blauw folie werken en dat vind ik altijd wel mooi. Nadeel is alleen dat het vooral bij diepe bakken lastig is om dit schoon te houden, je ziet er nl elk stipje alg op. Ben benieuwd hoe het gaat worden in het echt.
Valt wel mee toch, dat schoonmaken...
Sinds het 'Selfie-tijdperk' kunnen we ook inventief de achterruit schoonmaken :wink:
Afbeelding

David

Bericht door David » 03 nov 2015, 20:06

Haha! Goed idee om daarvoor een selfiestick te gebruiken. Is wel de kunst om dan nog goed druk uit te kunnen bij hardnekkige groene alg op de achterruit. Ben benieuwd hoe het je in de praktijk gaat bevallen.

Plaats reactie