de plek voor foto, film, tv, mooie websites en... de fotowedstrijd!

Re: (Lepidio)lamprologus lemairii

Berichtdoor JCB » wo 7 jul 10 13:11

MGSNK schreef:Dat is een gemiddelde ja, zoals zoveel cijfers gemiddelden zijn.
Er zijn waarnemingen van veel grotere exemplaren, ditto voor de Frontosa's.
Met name bij de dieren die niet zo makkelijk waar te nemen zijn (goede camouflage kleuren, grote dieptes) moet je de gemiddeldes met een korrel zout nemen.
De steekproef is immers te klein om heel betrouwbaar te zijn.

Ik denk dat je er redelijk vanuit kan gaan. Gezien het de maten zijn die al in meerdere oude en nieuwe tanganyika boeken gebruikt worden. En ook de maten zijn die je op het internet vind bij de amerikanen die deze soort hebben. Ik heb iig nog nergens gelezen over waarnemingen van een groter exemplaar. Niet in gevangenschap en niet in het wild. En tuurlijk kunnen er altijd uitschieters bijzitten. Maar de kans dat ze 10cm groter worden dan wat overal aangegeven wordt is klein. En zekker niet zoals jij zegt dat het niet heel ongewoon is.

Maar dat neemt niet weg dat het sowieso een reusachtig en grof gebouwd exemplaar wordt.

Voor de geintereseerde hier nog wat foto`s van wildvang dieren. Vooral de aller onderste foto geeft aan hoe grof gebouwd volwassen dieren zijn. De man van die foto is 8 inch = +- 20 a 21cm

http://www.cichlidae.com/forum/viewtopi ... rii#p39133
Bovenstaande tekst is mijn mening, gedachte en/of ervaring. Het hoeft dus niet waar te zijn :D
JCB

Berichtdoor jarik » wo 7 jul 10 13:16

Heel gaaf!
jarik

Berichtdoor MGSNK » wo 7 jul 10 13:20

Laat ik het anders stellen, ik kijk er niet raar van op dat er ook grotere exemplaren waargenomen zijn ;)
"Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life" - Shunryu Suzuki.
MGSNK

Berichtdoor Jordy » ma 12 jul 10 14:31

Tja, is afhankelijk van veel factoren natuurlijk.
In Duitsland zat een wv Frontosa van 45 cm, zie je ook niet snel.
An individual action, multiplied by millions, creates global change - Jack Johnson
Jordy

Berichtdoor JCB » ma 12 jul 10 16:17

Jordy schreef:Tja, is afhankelijk van veel factoren natuurlijk.
In Duitsland zat een wv Frontosa van 45 cm, zie je ook niet snel.

Alles is altijd afhankelijk van factoren. Maar een frontosa met een lemairii vergelijken om te bewijzen dat er ook lemairii`s zijn die 10cm groter worden dan de maat die normaal genoemd wordt is een beetje appels met peren vergelijken.

En mischien dat die lemairii`s er wel zijn. Beetje raar alleen dat er dan voor zover ik weet nog nergens meldingen van zijn geweest :) Maar volgens mij is over de lengte al genoeg gezegd. En durf ik veilig te concluderen dat de kans dat een lemairii 35cm wordt en miniscuul is.
Bovenstaande tekst is mijn mening, gedachte en/of ervaring. Het hoeft dus niet waar te zijn :D
JCB

Berichtdoor Jordy » ma 12 jul 10 18:59

Alles is altijd afhankelijk van factoren.

Dat zeg ik.

Maar een frontosa met een lemairii vergelijken om te bewijzen dat er ook lemairii`s zijn die 10cm groter worden dan de maat die normaal genoemd wordt is een beetje appels met peren vergelijken.

Frontosa's worden toch ook MAAR 35 centimeter max.?
Je neemt het TE letterlijk. Die Frontosa van 45 centimeter is ook nergens vermeld en toch is hij er.

Het feit dat je iets niet ziet, betekend niet dat het er niet is.
Dieren groeien vaker uit de klauwen, zo heb ik een koppel X.papilio mogen aanschouwen van 15cm, Aquabeek heeft ook een koppel van een cm of 12.

Dat het nergens geschreven staat is waarschijnlijk omdat er bar weinig mensen zijn die hun vissen 12 jaar lang houden.
Dieren in de natuur leven vaak niet lang genoeg om zover door te groeien, in gevangenschap wel.
An individual action, multiplied by millions, creates global change - Jack Johnson
Jordy

Berichtdoor JCB » ma 12 jul 10 19:23

Jordy schreef:Frontosa's worden toch ook MAAR 35 centimeter max.?
Je neemt het TE letterlijk. Die Frontosa van 45 centimeter is ook nergens vermeld en toch is hij er.

DIE frontosa inderdaad niet. Maar op het internet zijn zat waarnemingen te vinden van frontosa`s die ruim over de 40cm gaan. En ook zijn er aquariumzaken geweest met dieren van dat formaat.

Maar ik heb nog nergens gelezen over een lemairii van meer dan 26cm. En ze worden veeeeeeeeel minder gehouden als frontosa`s. Maar toch vind ik dat je niet kan zeggen dat een dier ook wel 35cm kan worden als er nog helemaal nergens iets te vinden is over dieren van dat formaat.
JCB

Berichtdoor johan.vw » di 13 jul 10 10:23

Maar ik heb nog nergens gelezen over een lemairii van meer dan 26cm. En ze worden veeeeeeeeel minder gehouden als frontosa`s

Misschien is dat de reden dat je er veel minder over kan lezen dan de wel veeeel gehouden frontosa?
johan.vw

Berichtdoor JCB » di 13 jul 10 10:45

Moet je ook de zin die erna komt qouten he johan. Want daarin staat al dat ik dat geen reden vind om te zeggen dat het dier wel zo groot kan worden. :mrgreen:
JCB

Berichtdoor johan.vw » wo 14 jul 10 13:33

nee maar je kan het zo bekijken zoals jij het doet of andersom
jaa hij word zo weinig gehouden we blijven bij de maat van boeken
nee hij word zo weinig gehouden dat grote nergens geregistreerd staan

kan allebij ;)
ik zou zeggen iemand moet het proberen en jij bent er nu al mee bezig dus ben benieuw hoe groot hij uit eindelijk word.
ik denk persoonlijk volwassen mannentjes tussen de 20-30cm worden
johan.vw

Berichtdoor JCB » di 27 jul 10 14:21

Even een tip voor iedereen die dacht dat een enkeling of koppel een leuke aanwinst is voor in hun bak. Let op met wat je erbij zet. Er zwemt er hier namelijk nu 1 rond met een volwassen gup vrouw in zijn bek. Terwijl die vrouw maar een centimeter kleiner was als de lemairii :oops: :lol:

Moet er dus nog maar even niet aan denken wat een volwassen lemairii man zou kunnen opeten. :mrgreen: Gelukkig komen ze hier bij vissen die uiteindelijk even groot of groter worden en ook wat minder slank van bouw zijn als een gup vrouw.
JCB

Berichtdoor Phyllonemus » di 27 jul 10 15:09

JCB schreef:. Let op met wat je erbij zet. Er zwemt er hier namelijk nu 1 rond met een volwassen gup vrouw in zijn bek. Terwijl die vrouw maar een centimeter kleiner was als de lemairii :oops: :lol:

Foto ? :lol: :lol:
Without deviation from the norm, 'progress' is not possible. (Frank Zappa)

Fotoboek meterbak
Phyllonemus

Berichtdoor Yogi » di 27 jul 10 20:53

:D misschien is wel wat aan de hand geweest met de gup, ze zijn namelijk dol op vissen die raar doen, vorige week heb ik namelijk 2 jonge Ecto's van 5 cm bij de Lemairii in de bak gegooid, die de school volwassenen meteen indook.
Ze kijkt er geen eens naar, mijn vrouwtje is wel 12-13 cm en flink fors in vergelijking tot de jonge Ecto's.
De week erna heb ik een Xeno erin gedaan van 7 cm, die een beetje in paniek raakte en paniekerig een hoek indook, toen moest ik dus flink op de ruit tikken anders was mevrouw ermee aan de haal gegaan :D
Een normaal functionerende vis zullen dan ook niet zo snel iets doen.

Maar vast wel een apart gezicht om te zien Joren :lol:

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...
Yogi

Berichtdoor JCB » za 4 sep 10 10:47

Zo vond het weer eens tijd voor een update.

Even een foto van 28/29 maart dit jaar (zodat niet iedereen terug hoeft te kijken :lol: ) en zoals jullie zien waren ze toen nog zo groot als een waterdruppel :shock:

Afbeelding

Inmiddels beginnen ze echt een stuk groter en forser te worden. Alhoewel dat altijd wat lastig te zien is op een foto (de preciese maat) En volgende week verhuizen ze dan ook naar mijn grote bak. Helaas zijn de foto`s wat gelig, iets wat met elke foto die ik in deze bak neem gebeurd. Ligt denk ik aan de verlichting. In het echt ziet de bak er normaal uit :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JCB

Berichtdoor Gijs en Paula » za 4 sep 10 11:00

Mooie vissen Joren. :mrgreen:
Op de ene laatste foto staat zo te zien ook de L. staneri ?

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".
Gijs en Paula

VorigeVolgende

Keer terug naar Multimedia

Gebruikers op dit forum: Imre en 1 gast

Design by GB