Nieuwe start 130 x 120 x 50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Dan

Nieuwe start 130 x 120 x 50

Bericht door Dan » 25 mar 2018, 16:07

Na een jaar of 4 met wisselend succes Tropheini te hebben gehouden is het tijd voor groot onderhoud en een nieuw visbestand.

Voor het nieuwe bestand heb ik een aantal soorten in gedacht die me aanstaan, maar waar ik nog geen ervaring mee heb.
Vandaar dit topic waarin ik jullie wil vragen mee te denken om tot een harmonieus en interessant bestand te komen.

A. compressiceps Sumbu Shell
T. Vittatus Shell
Xenotilapia
Cyprichromis
Paracyprichromis
Ectodus Descampsi
Asprotilapia leptura
Dan

oostijnoo

Re: Nieuwe start 130 x 120 x 50

Bericht door oostijnoo » 25 mar 2018, 19:47

Mogelijkheden zat met deze afmetingen 8-)
De bak heeft een flink bodemoppervlakt...dan zouden zandzevende Xeno’s hun ding kunnen doen en een mooie keuze zijn.
Lijkt me prachtig om een groepje te zien foerageren. De Flavipinnis bv. doen het goed in groep, zolang de tijdelijke koppels maar een plekje hebben om af te zetten. Om zich nadien terug in de groep te kunnen mengen.
Met daarboven een groepje Paracyp’s die dan de bovenste laag van de bak invullen. Hoge platte stenen verticaal naar de waterlijn geplaatst waar de Paracyp’s dan kunnen tussen hangen. Misschien nog een overhangende module zodat er een schemerzone/grot ontstaat.
Ik denk met 2 soorten dat je een rustige bak krijgt waarin elke soort zijn ding kan doen zonder elkaar in de weg te zitten.

Niet te veel licht en stroming, fijne zandbodem met tegen de linker-en achterwand de stenen geplaatst. Als ik mij de bak nog goed herinnner :wink:
Mooi !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Dan

Bericht door Dan » 26 mar 2018, 13:51

Bedankt voor je reactie Stijn,

Dat is een combinatie die me wel aanspreekt mooie kleuren en interessant gedrag.
Daarbij ook nog een lagere energie rekening :)
Hoe staat het met de verhouding man /vrouw bij de xeno's en para cyps is dat 1/1 of meer vrouwen dan mannen?

De A. Sumbu Shell's vind ik ook erg mooi, zouden die nog bij de papa's en xeno's passen?
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 26 mar 2018, 15:48

Dan schreef:
26 mar 2018, 13:51

Hoe staat het met de verhouding man /vrouw bij de xeno's en para cyps is dat 1/1 of meer vrouwen dan mannen?

De A. Sumbu Shell's vind ik ook erg mooi, zouden die nog bij de para's en xeno's passen?
1/1 is prima.
De Sumbu’s kunnen er makkelijk bij, geef ze enkele Neothauma’s en ze zijn tevreden. Een koppeltje kan prima.
300x220x95

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 apr 2018, 16:03

Hoe staat het inmiddels met de bak ?
300x220x95

Dan

Bericht door Dan » 05 mei 2018, 23:04

De meeste vissen zijn inmiddels weg, op een klein restant na.
Als de vissen weg zijn, gaat de bak en filters eerst helemaal leeg, ik heb last van een enorme slakkenplaag waar ik eerst van af wil. Daarna ga ik een nieuwe achterwand bouwen met wat verticale holen geschikt voor de para’s
Als alles weer draait volgt een trip naar Duitsland, dat zal begin Juli worden.
Dan

Baars

Bericht door Baars » 06 mei 2018, 13:56

Dan schreef:
05 mei 2018, 23:04
De meeste vissen zijn inmiddels weg, op een klein restant na.
Als de vissen weg zijn, gaat de bak en filters eerst helemaal leeg, ik heb last van een enorme slakkenplaag waar ik eerst van af wil. Daarna ga ik een nieuwe achterwand bouwen met wat verticale holen geschikt voor de para’s
Als alles weer draait volgt een trip naar Duitsland, dat zal begin Juli worden.

Ik weet niet of je er al uit bent welke vissen je van plan bent er in te gaan doen, maar je zou kunnen denken om de N.tretocephalus er bij te doen, naast dat het een mooi vis is die veel voorkomt in het biotoop waar eveneens xenotilapia soorten in voorkomen, is het ook een soort die slakken eet.
Een tweede optie zou enkele Anatome Helena slakken kunnen zijn, deze eten namelijk andere slakken op en planten zich zelf niet zo snel voort. Let wel op dat je dan geen slaketende vissen zoals de N.tretocephalus er in hebt, want dan heeft het natuurlijk geen zin om een slaketende slak er in te doen.
Slakken volledig uit je aquarium bannen is best moeilijk als ze eenmaal een plaag hebben gevormd, maar door het bovengenoemde kan je het best inperken tot een acceptabel niveau.
Aan de andere kant, ze zijn o.a heel erg nuttig voor het opruimen van afval en om de bodem om te woelen. In mijn eigen geval laat ik ze ook lekker zitten, aangezien ze toch een extra dimensie geven aan je aquarium en ze zoals gezegd best nuttig zijn.
Als je meervallen in je bak wil hebben, dan zou ook bijv. de Lophiobagrus brevispinis als slakeneter kunnen dienen, ze worden overigens niet zo groot dus dat is wellicht ook een bijkomend voordeel.

Dan

Bericht door Dan » 06 mei 2018, 19:47

Een Tetro zou inderdaad wel een optie zijn al moet het dan wel wildvang zijn, de nakweek Tetro's die ik gehad heb vonden het veel gemakkelijker om gevoerd te worden dan slakken te eten🤨
Overigens heb ik geen probleem met wat slakken, ze zijn zoals je zegt best nuttig, maar nu zijn het er zo veel dat ze de filters verstoppen.

De syno is een interessante te vis maar geeft waarschijnlijk problemen met de xeno's die ik wil gaan houden.

Gr.
Dan

Baars

Bericht door Baars » 07 mei 2018, 13:39

Meervallen met xenotilapia kan inderdaad voor stress zorgen bij de xenotilapia, maar met jou bakmaat zou ik het met een goede inrichting wel aandurven.
Een overganszone (achter rots, voor zand) zou prachtig en gelijkertijd functioneel zijn met de diepte die jij in deze bak hebt.
Met genoeg holen denk ik dat de meervallen zich dan met name tussen de stenen zullen bevinden.
Mijn ervaring met bijv. de s.lucipinnis is dat als je ze niet in een (te) grote groep houd dat ze wat minder door de bak heen gaan en dus (in jou geval) minder stress veroorzaken bij xenotilapia soorten.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 07 mei 2018, 13:46

Hier natuurlijk geen Syno’s of andere meervallen plaatsen.
Ze gaan zowiezo voor wat onrust zorgen tijdens de avond en nacht.
Vissen welke in rust zijn hebben niets met nachtelijke bulldozers.
Voor zover geweten zijn alle zandzevende Xeno’s vrij stressgevoelig en hebben dus baat bij rustige medebewoners.
300x220x95

Dan

Bericht door Dan » 07 mei 2018, 23:32

Ik ben niet van plan Syno's te gaan houden, buiten dat ze vrij druk zijn jongen ze ook nogal veel.
Wel hele leuke vissen, voor een andere biotoop.
Dan

Dan

Bericht door Dan » 31 aug 2018, 13:40

Vandaag nog wat rots toegevoegd (met dank aan de maasvlakte :D )
Het bestand is toch anders geworden als gepland, ik kwam bij Evert voor twee koppels xenotilapia ochrygenus kilani en zag dat hij een paar mooie varianten Tropheus had zwemmen, na een week of twee te hebben nagedacht heb ik een f1 groep van 15 Kiriza's bij hem gehaald. Ze doen het uitstekend en gaan goed samen met de overige vissen.
Het bestand is nu :
15 Kiriza's f1
1/2 telmatochromis vitatus f1
2/2 lamprologus occelatus wv
2/2 xenotapia ochrygenus kilani f1

De xeno's zijn een stuk pittiger als ik in eerste instantie had verwacht en kunnen prima samen met de Tropheus de interactie is minimaal. De occelatus zijn een impuls aankoop geweest, het zijn supermooie erg pittige visjes maar ik weet nog niet of ik ze uiteindelijk ga houden.

Als aanvulling denk ik nog aan een paar koppels Tobias en wat extra vitatussen.

Ik zal vanavond ff uitvogelen hoe afbeeldingen en filmpjes geplaatst kunn en worden voor wat beeld
Dan

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 31 aug 2018, 21:13

Ik ben erg benieuwd naar je inrichting. Een bak van 120cm diep is sowieso al gaaf! 8-)
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 31 aug 2018, 21:24

Onlangs heb ik de bak nog bij je gezien :wink:

Maar, toch weer Tropheus dus :lol:
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 aug 2018, 21:32

nijlpaard schreef:
31 aug 2018, 21:24
Onlangs heb ik de bak nog bij je gezien :wink:

Maar, toch weer Tropheus dus :lol:
Haha...zo moeilijk om er af te blijven...heel herkenbaar, inderdaad. :lol:
Een gevecht dat we toch nooit zullen winnen, eens Tropheus..

Mooie bak-maat !
300x220x95

Plaats reactie