Tanganyika biotoop

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
eVolution

Tanganyika biotoop

Bericht door eVolution » 22 mar 2018, 06:52

Hallo allemaal,

Ruim 3 jaar geleden heb ik voor het laatst een aquarium gehad, toen had ik een Amazone biotoop met dwerg cichliden en daar meerdere nestjes mee gehad. Nu we een tijdje verhuist zijn ben ik al ruim een jaartje aan het sparen en plannen voor een nieuw aquarium, ditmaal een Tanganyika biotoop! Ik ben van plan om zoveel mogelijk op maat te (laten) maken.
Een aquarium op maat van 75 x 45 x 45 (152 liter) laat ik maken. De achterwand wil ik zelf gaan maken.
Ik wil zoveel mogelijk biotoop getrouw blijven, echter wil ik wél wat planten in het aquarium.
Ik ben uitgegaan van o.a. de volgende impressie:
Afbeelding

De planning is om een kolonie Neolamprologus multifasciatus te huisvesten, in combinatie met een 2 á 4 Julidochromis transcriptus gombi (voor mij is het nog onduidelijk of deze met 4 samen kunnen met voldoende schuilplaatsen?). Verder wil ik een poging gaan wagen om de moeilijk verkrijgbare Macrobrachium moorei te laten importeren.

Op een plattegrond zou het er dan ongeveer zo moeten komen uit te zien:
Afbeelding

Uiteraard wordt dit passen meten, ik wil namelijk zoveel mogelijk techniek extern hebben en de slangen van de pomp wegwerken in de zelfgemaakte achterwand.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Laatst gewijzigd door eVolution op 23 mar 2018, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Re: Tanganyika biotoop

Bericht door oostijnoo » 22 mar 2018, 09:43

Een zelfbouw achterwand gaat al snel veel ruimte innemen.
Een thin wandje van BTN neemt maar 10mm weg.
Ik ben groot voorstander van internfilters, hier zou ik echter voor een extern filter gaan.
Proberen om de beschikbare ruimte optimaal te benutten...
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

eVolution

Bericht door eVolution » 22 mar 2018, 09:51

oostijnoo schreef:
22 mar 2018, 09:43
Een zelfbouw achterwand gaat al snel veel ruimte innemen.
Een thin wandje van BTN neemt maar 10mm weg.
Ik ben groot voorstander van internfilters, hier zou ik echter voor een extern filter gaan.
Proberen om de beschikbare ruimte optimaal te benutten...
Bedankt voor de reactie.
Ik ben inderdaad ook bang dat de zelfbouw achterwand veel plaats in beslag gaat nemen. Ik wil proberen om de techniek erin te verwerken en openingen/holtes te creëren voor de Julidochromis. Dat is inderdaad ook de reden waarom ik voor een extern filter wil gaan.
Waarom zou je voorkeur naar een intern filter uitgaan? Is dat vanwege het gemak of zijn er kwaliteitsverschillen die ik moet overwegen?

Edit: de bak is 65 x 50 x 50 = 162 liter. Dat is vergelijkbaar met een aquarium van 100 x 40 x 40.
Ik zou mogelijk nog naar 70 x 50 x 50 = 175 liter kunnen gaan, moet ik nog even naar kijken.

handijk

Bericht door handijk » 22 mar 2018, 13:26

Achterwanden nemen inderdaad veel ruimte in beslag, een ander (groot) nadeel waar ik in het verleden achter ben gekomen is dat je niets meer kan veranderen aan je achterwand, stapel je wat stenen tegen de achterruit dan kun je vrij eenvoudig de stenen herstapelen als het allemaal toch niet blijkt te werken zoals je wilde, en is het zo heel eenvoudig om minder/meer holen te creeren of wat territoria te "resetten".

Ik heb zelf in mijn aquarium geen achterwand maar zwart plakplastic tegen de achterruit, hierdoor krijg je een heel mooi diepte effect, terwijl ik met een achterwand die de volledige achterwand besloeg altijd een erg afgekaderd effect kreeg.

Absoluut een extern filter, en een flinke ook, tussen de schelpen van de multies blijft heel veel rotzooi hangen als er weinig doorstroming is, ik heb zelf vanwege ruimtegebrek ook voor een externe verwarming gekozen, het enige aan techniek dat zichtbaar is in de bak is een glazen inlaat en glazen uitlaat

Ik denk dat 4 transcriptus veel is in combinatie met de multies, misschien als jonge dieren en dan de rest uit vangen als er een paartje gematched is.
Wat betreft de garnalen, prachtbeesten, zie in de omschrijving op deze site dat ze graag in slakkenhuizen zitten http://www.tanganyika.nl/M_moorei.php.
Heb er geen ervaring mee, wel met multies, die delen hun schelpen niet graag en ik kan me zo voorstellen dat die niets heel laten van je kostbare garnalen.

Dus ik zou kiezen voor de multies of de garnalen.

David

Bericht door David » 24 mar 2018, 07:14

Mooie plannen! Tanganyika kan zeker ook in kleinere bakken heel leuk en boeiend zijn.

eVolution

Bericht door eVolution » 24 mar 2018, 08:18

Bedankt voor de reacties.
4 transcriptus is misschien wat te veel van het goede. Ik lees ook nog dat ze regelmatig nesten kunnen krijgen dus zou betekenen dat er regelmatig een aantal moeten worden uitgevangen...

Dus het wordt hoe dan ook een koppel van 2, maar ik overweeg zelfs om ze te vervangen voor een andere kleine rotsbewoner die goed samen kan met de Multies. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

eVolution

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 13:47

Oké als ik inderdaad voor een 260 liter aquarium ga (zoals het er nu naar uit ziet is dat het geval), dan is de vraag hoe het vissenbestand er uit gaat zien.
Afbeelding

Ik was van plan om het volgende te doen:
Eén koppel Julidochromis Transciptus
Eén kolonie Neolamprologus Multifasciatus

Echter is mij verteld dat een kolonie uiteindelijk de bak zal overnemen en de combinatie met andere vissen niet zal gaan werken. Ze zouden te snel fokken en daarnaast te territoriaal zijn. Als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten hoor ik dat graag.

Ik dacht aan het volgende alternatief:
Eén koppel Julidochromis Transciptus
Eén koppel Neolamprologus Brevis 'Sun spot'
Eén koppel Lamprologus Caudopunctatus

Hiervan weet ik niet precies of het samen kan ik heb gelezen dat de Brevis een klein territorium heeft en de Caudopunctatus zowel tussen rotsen en slakkenhuizen verblijft en relatief rustig is.
Als iemand zou kunnen helpen en advies zou kunnen geven over de mogelijkheden hoor ik het graag!

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 28 mar 2018, 14:12

Ik heb in een vergelijkbaar bakje multis samen met een Leleupi koppel en synodontis pwz.
Mits voldoende stenen voor de Leleupi of julidochromis en de syno en een massa schelpen voor de multi's lukt dit wel.
Voordeel is dat de synos de kolonie multis binnen de perken houden en telkens als er een nest Leleupi uitzwemmen eten de syno alles op. Na drie nesten heb ik één Leleupi jong over.
Bij multimedia kun je hier het één en ander van zien.
Er zit nog een alto ook in de bak maar dat is van het goeie te veel.
Ik zeg niet dat mijn bakje het te volgen voorbeeld is maar het kan lukken.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 28 mar 2018, 14:25

eVolution

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 15:14

Dat is mooi om te horen! En je aquarium is 80 x 40 x 40 (128 liter) dus dan moet het met 236 liter zeker lukken!
Ik moet dan alleen even kijken wat voor visjes ik erbij zet om de Multi's in toom te houden...

Ik zou een stuk of 5 Synodontis cf. petricola “Dwarf” (Synodontis cf 'petricola') erbij kunnen zetten. Hoewel ik eigenlijk bang ben dat ze de kolonie misschien te veel in toom houden. Ook wil ik absoluut geen drukke bodem bewoner erbij doen en gezien ze toch 10 cm kunnen worden ben ik niet overtuigd of ik ze wel erbij wil zetten.

eVolution

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 16:35

Op het Aquaforum wordt aangegeven dat de Syno's niet in de buurt van de Multi's zullen durven komen en het geen verschil zal maken voor het aantal Multi's. Jij spreekt echter uit ervaring toch? Dus ik ga het dan desondanks proberen denk ik.

eVolution

Bericht door eVolution » 28 mar 2018, 17:00

Overigens ben ik desondanks benieuwd of mijn 'alternatieve combinatie' mogelijk zou zijn?

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 28 mar 2018, 17:07

Bij mij ruimen de synos netjes alle voer van tussen de schelpen op.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 28 mar 2018, 17:14

Dat Syno's niet bij multifasciatus durven te komen is een fabeltje. Ze crossen zo overal tussendoor hier.
Er gaat er soms zelfs eentje op z'n gemak tussen of op de Neothauma's liggen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 28 mar 2018, 17:14

nijlpaard schreef:
28 mar 2018, 17:14
Dat Syno's niet bij multifasciatus durven te komen is een fabeltje. Ze crossen zo overal tussendoor hier.
Er gaat er soms zelfs eentje op z'n gemak tussen of op de lege Neothaumahuisjes liggen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie