Visbestand 200x60x60 met welke op de bodem?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Marniparni

Visbestand 200x60x60 met welke op de bodem?

Bericht door Marniparni » 17 jan 2018, 15:34

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik binnenkort een Tanganyika-bak ga opstarten van 200x60x60. Het bestand dat ik ga houden is nog niet helemaal compleet, dus daarom graag jullie tips/ervaringen/adviezen.

Er komt sowieso in:
Julidochromis Marlieri
Cyprichromis Leptosoma

Daarnaast twijfel ik nog over de 'bodemsoort' tussen één soort van onderstaande:
Neolamprologus tetracanthus
Cyathopharynx foai
Callochromis macrops

Ze staan in volgorde van voorkeur, boven-->beneden is hoog-->laag.
Ik twijfel aan de N. tetracanthus omdat die kleine(re) vissen schijnt te eten. Vraag daarbij is natuurlijk wat "klein(er)" is.
De C. foai vind ik (ook) heel mooi, maar ik weet niet of die te druk is voor de C. leptosoma of andersom.
Als beide niet mogelijk zijn of afgeraden worden ga ik zeer waarschijnlijk voor de C. macrops.

Ik heb ook naar de verschillende xenotilapia's en naar ectodus descampsii gekeken, maar die doen mij niet zoveel. Dan vind ik de C. macrops een stuk leuker. Andere zandbodembewoners wil ik wel ter overweging nemen.

oostijnoo

Re: Visbestand 200x60x60 met welke op de bodem?

Bericht door oostijnoo » 17 jan 2018, 20:24

C.Foai of Furcifer hebben flink wat meer ruimte nodig...de klassieke 2 meter bak valt dan af.
Callochromis kan dan weer wel.
Laatst gewijzigd door oostijnoo op 18 jan 2018, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
300x220x95...weldra terug Tanganyika.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 17 jan 2018, 21:16

Cyathopharynx is bovendien geen bodembeestje. Zwemt er juist vaak ruim boven. In de natuur wel in de buurt van de bodem, maar voor een bak van 60 cm hoog betekent dat in alle waterlagen.

Hier een filmpje dat ik schoot:

Callochromis is wel interessant! Goed op jacht gaan: een zijn bleke, maar ook heel mooie varianten.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 18 jan 2018, 07:42

Mooi filmpje. Maar dan wordt het niet de cyathopharynx. Callochromis kan dus wel, maar wat denken jullie van de n. tetracanthus?

David

Bericht door David » 20 jan 2018, 08:38

Dit is een prima bakmaat voor Tanganyika. Daar kan je wel veel kanten meer op. Heb je al een bak van dit formaat of moet je er nog een bestellen?

De Tetracanthus is een gave vis. Ik heb ooit de film Tales of shells and dust gekeken waar deze vis ook in voorkomt:

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar als ik de beelden bekijk uit de natuur dan lijkt het me wel een vis met een pittig karakter.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 21 jan 2018, 11:02

Ik ga de bak vanmiddag ophalen, dus ik heb in ieder geval nog 4 weken (indraaien) om te beslissen welke het wordt. Waarschijnlijk zet ik er eerst de marlieri's en daaarna de cyprichromissen in, dus dan heb ik nog een paar weken extra.
Maar na het zien van 'jouw' film, David, weet ik het wel: de c. macrops is wel mooi gekleurd, maar het gedrag van de n. tetracanthus spreekt me veel meer aan, dus die wordt het.

Dank voor jullie hulp en advies. Voor de foto's van de bak ga ik een ander topic openen. En misschien dat ik in de verdere toekomst mijn ervaring met de n. tetracanthus op het forum deel, afhankelijk van hoe het allemaal gaat verlopen.

Plaats reactie