visbestand 200x60x60

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
salvatore

visbestand 200x60x60

Bericht door salvatore » 22 sep 2015, 21:07

Hallo iedereen,

Ik wil graag naar een tanganyika biotoop overstappen, al enkele jaren hou ik Malawi cichliden.
Ik wil graag nieuwe soorten en andere gedragen ontdekken.
Tanganyika is voor mij dus nieuw! Ik heb al wat gelezen op de forum en heb al een aantal soorten in oog.
Maar nu is de vraag of die vissen bij elkaar passen en het aquarium groot genoeg is.

- cyphotilapia gibberoza blue Zaïre ( 1/3)
- koppel altoprolongus compressiceps gold Head
- koppel cyathopharynx furcifer
- lamprologus similis ( groep van 13 vissen: 6/7)
- xenotilapia melanogenys. Op de database zag ik dat die vissen in scholen leven. Wat is de beste verhouding voor mijn bak?
Laatst gewijzigd door salvatore op 22 sep 2015, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Re: visbestand 200x60x60

Bericht door oostijnoo » 22 sep 2015, 21:58

Deze soorten kunnen niet allemaal bij elkaar en zeker niet in die bak...veel te veel vis.
Informeer jezelf over elks van de soorten en dan kom je er snel achter wat kan en niet kan.
Voor Cyathopharynx is de bak sowieso te klein.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

salvatore

Bericht door salvatore » 22 sep 2015, 22:47

oostijnoo schreef:Deze soorten kunnen niet allemaal bij elkaar en zeker niet in die bak...veel te veel vis.
Informeer jezelf over elks van de soorten en dan kom je er snel achter wat kan en niet kan.
Voor Cyathopharynx is de bak sowieso te klein.
Dat had ik ongeveer al gedaan:

Wat de cyphotilapia betref heb ik in topic voorbeeld bestand gelezen dat ZE in 720l in verhouding 1/3 gehouden kunnen worden.
De a. Compressiceps is een kleine soort die ik had gelezen goed te combineren was met de cyphotilapia.
De cyathopharynx kan per koppel gehouden worden vanaf 500 l had ik gelezen in vissenlijst met foto's hier op de forum.
Over de n.similis had ik gelezen in voorbeeld bestand dat ZE in een 720l in verhouding 6/7 gehouden konden worden.
De xenotilapia is de enige waarvan ik hier niet wist in wlke verhouding ZE gehouden moesten worden maar ik had wel gelezen dat ZE best in scholen best gehouden moesten worden.

Waar heb ik het mis? Het zijn allemaal info's die hier gevonden heb.

misterb

Bericht door misterb » 23 sep 2015, 07:53

Hoi
Dat had ik ongeveer al gedaan:

Goed dat je dan nog even wat vragen stelt, want dan heb je niet overal de juiste info gevonden ...

-cyphotilapia gibberoza blue Zaïre ( 1/3)
- koppel altoprolongus compressiceps gold Head

MOOI : goede combinatie, misschien nog een 3 de soort en dan gedaan. :D

Hier heb je misschien wat aan als je die richting uit wilt gaan: Hoofdbewoners zijn dan de cyphotilapia gibberosa

http://www.mopampa.nl

Als 3 de soort kan je o.a nemen :

Benthochromis tricoti
Lepidiolamprologus elongatus, kendalli, profundicola, lemairi ,attenuatus
Gnathochromis permaxillaris

WAT ZEKER NIET DOEN

- cyphotilapia gibberoza blue Zaïre ( 1/3)
- lamprologus similis ( groep van 13 vissen: 6/7)

De lamprologus similis gaan uiteindelijk voer worden voor de cyphotilapia gibberosa blue Zaïre --> visjes zijn veel te klein

- xenotilapia melanogenys. Op de database zag ik dat die vissen in scholen leven. Wat is de beste verhouding voor mijn bak?
Deze heb ik zelf ook gehad....

Ik had als verhouding 2 man en 4 vrouw
Ik heb ze wel niet lang gehad het was uiteindelijk niet echt mijn ding...
Niettegenstaand het zijn wel mooie vissen...
Maar ik zou ook deze niet echt plaatsen in een bak met cyphotilapia gibberosa

Misschien even wat meer info geven :

Welke soort wil je als hoofdbewoner in je bak :?:

Als we dit weten kunnen we je helpen met de rest van de soorten die hier bij passen...

Mvg
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

salvatore

Bericht door salvatore » 23 sep 2015, 08:55

Dit was mijn inspiratie geweest voor her bestand. Daar zie je wel de cypho met lamprolongus....

Als hoofdvis was mijn eerste idee de cyphotilapia. Wat ik ook mooi vond in de Video hierboven was het feite dat ze in een groep waren. Als ik er maar 4 kan houden, dan verlies ik het effect ....

Ik weet nu op dit Moment niet meer!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 23 sep 2015, 09:56

Een groep jonge dieren gaat een hele tijd goed...maar eens de dieren ouder en dus ook groter worden en karakter krijgen, kan het heel fout gaan.
Voorbeelden op YouTube van bakken en visbestanden hoef je niet op verder te gaan...meestal is het een hoop bagger wat daar voorbij komt.
Het filmpje waarnaar je verwijst is daarop een uitzondering, relatief ruime bak en geschikte inrichting...maar de groep Gibberosa's is nog jong...

Voor Tanganyika visbestanden en bakmaten is er geen sluitende regel of kant en klare oplossing. Iedere vis en situatie is anders.
Daarom "inlezen, informeren en vooral geduld !" Een bakje opstarten is pas aan de orde eer je goed weet wat je wilt ...en daar kan een hele tijd overgaan.
Wens je dit allemaal niet te doen, gaat het uiteindelijk fout...sowieso !
Succes !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

David

Bericht door David » 23 sep 2015, 18:56

Het filmpje is van iemand die bekend staat op dit forum onder de naam Slavi. Hij is begonnen met een jonge groep en voor hem is nu ook de volgende stap om uit te gaan selecteren. Het gaat nu nog goed met de similis maar ik weet dat hij die ook gaat afstoten. Kortom, je kan natuurlijk met een jonge groep beginnen maar uiteindelijk zal je wel moeten gaan uitselecteren.

De tips van Stijn zijn erg nuttig. Tanganyika is echt wat anders dan Malawi. Goed inlezen dus. Wat bij Malawi heel vaak goed gaat levert bij Tanganyika eerder problemen op. Aan de andere kant krijg je er ook heel veel voor terug aan interessant gedrag. :)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 24 sep 2015, 01:00

David schreef:Het filmpje is van iemand die bekend staat op dit forum onder de naam Slavi. Hij is begonnen met een jonge groep en voor hem is nu ook de volgende stap om uit te gaan selecteren. Het gaat nu nog goed met de similis maar ik weet dat hij die ook gaat afstoten. Kortom, je kan natuurlijk met een jonge groep beginnen maar uiteindelijk zal je wel moeten gaan uitselecteren.

Hoi Salvatore,

Dat is inderdaad mijn bak.
Ik heb het idee van de combi gibberosa met similis/multifasciatus opgedaan bij een ander formulid. Hij had 9 volwassen gibberosa's en een kolonie met misschien wel 100 (ja honderd) volwassen multi's. Maar hij had ook een 3m bak. En dat maakt een wereld van verschil. Bij mij gaat het nu nog goed maar inderdaad, zoals Stijn al aangeeft, zijn de gibberosa's jong gekocht. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en zijn de vissen veel groter geworden. De similis kunnen al lang niet meer op tegen de brute kracht van de grote jongens en dan zijn ze nog niet op de helft van hun lengte.
Dit betekent trouwens niet dat de kleine visjes worden opgegeten zoals je vaak hoort en leest. Ze zijn veel sneller dan gibberosa's en hebben ook hun slakkenhuizen ter bescherming. Maar de vissen moeten ook wel de ruimte krijgen om "hun ding" te doen en voer te pakken. Een 2m bak blijkt dan uiteindelijk te klein voor deze combinatie, zoals ik alles heb ingericht in ieder geval. Ik had nog kunnen proberen om te schuiven met stenen en de slakkenhuizen compleet in een hoek te proppen maar ik heb besloten de similis eruit te halen voordat het vervelend wordt. Toevallig vandaag nog staan kijken voor een geschikte bak om de kolonie in te huisvesten.

Vwb betreft het aantal gibberosa's, dit is VEEL te veel voor in deze bak. 16 stuks om precies te zijn. Zoals je boven kon lezen zaten in de 3m bak van een ander forumlid 9 volwassen exemplaren. Mijn doel is vanaf het begin geweest om een enkele man met wat vrouwen over te houden als Harem.
Een bak van 2m is groot maar blijft beperkt wanneer je vissen van dergelijk formaat gaat houden. Om toch te kunnen genieten van de schoonheid van gibberosa's in mijn 2m bak, ingericht zoals ik het mooi vind, ben ik genoodzaakt de mannen uit te selecteren zodra dat mogelijk is. Wat de uiteindelijke bezetting gaat worden staat nog niet vast. Dat ligt er ook aan hoe de vissen reageren. Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat een 2de man nuttig kan zijn om de agressiviteit van de Alpha man te verdelen. Hij heeft dan diverse vrouwen en de Beta man om zich tegenover te bewijzen.
Er zijn dus diverse scenario's te bedenken en daarvoor zijn verschillende oplossingen mogelijk. De tijd zal uit moeten wijzen of ik uiteindelijk 4 gibberosa's zal overhouden of dat een stuk of 6 beter zal werken.

Iedereen hier begrijpt hoe lastig de keuzes zijn dus hopelijk heb je wat aan bovenstaande info.

Gr,
Björn
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

salvatore

Bericht door salvatore » 29 sep 2015, 00:00

Bedankt voor de reacties, het is zo dat ik nu het houden van cypho als hoofdvis bijna heb opgegeven.

Een tropheus groep lijkt me ook wel wat. Het enige is dat de keuze van andere "groeneters" die erbij kunnen zwenmen toch beperkt is of niet?

Welke andere soort kan men in een groep houden als hoofdvis?

NielsO

Bericht door NielsO » 30 sep 2015, 14:06

(para)cyprochromis kan je als groep houden. Het is voor de meesten misschien geen hoofdvis maar je kan er in jouw formaat bak wel een leuk bestand omheen bouwen. Er zijn veel verschillende variaties met mooie kleuren.

Om tropheus valt trouwens ook zeker wel wat heen te bouwen. Tegenwoordig worden ze veel meer als harems gehouden dan in groepen, ik heb zelf echter geen ervaring met tropheus.
Bij tropheus zou je synodontis, eretmodus (en erop lijkende soorten), petrochromis, simochromis, telmatochromis, sommige neolamprologus/julidochromis soorten kunnen houden. Er zijn zeker wel opties.

Als je niet voor tropheus gaat maar voor (para)cyprochromis:
-Een groepje (para)cyprochromis
- een paar meervallen/ een aaltje
- een koppel altolamprologus
- kolonie multifasciatus/similis of een koppel/harem van een andere slakkenuiscichlide
- een koppel neolamprologus/julidochromis

Zou dan een mooie combi kunnen zijn.

Jake

Bericht door Jake » 07 jan 2016, 02:51

goede dag
ik ben net nieuw op het forum en was even aan het rondneuzen.
nu ik hier het fimpje zag heb ik meteen wat vragen.
welke soort gibberosa is dit?

Ik heb momenteel 4 stuks zwemmen. (ook 200-60-60) met enkel rotsen en zand.
1 eerste man gekocht en later 3 vrouwen erbij.
nu hadden het allemaal moba's moeten zijn maar de eerste is toch iets anders in kleur.
ook erg mooi maar de andere hebben hele donkere vinnen en de man "alfa" is precies de zelfde als hier boven in het filmpje.
Kan het kwaad dat misschien de man een kapampa is en de rest moba?

en nog meteen een vraagje. het is de bedoeling dat ik ook een mooie harem krijg. maar de alfa is toch best wel een baasje tegen over de soort genoten. komt dat doordat het misschien te weinig vissen zijn? ik wil gaan uitbreiden naar 6-7 stuks.

of misschien omdat het toch misschien meerdere mannen zijn. Ik weet van eentje dat het een vrouw is doordat die een keer eieren in de bek had. maar bij de rest is het toch het woord van de verkoper wat ik geloofde.
nu zitten de andere 3 dus bijna altijd tussen de rotsen. ze eten wel gewoon mee maar als dat is geweest dan jaagt de grote ze eigenlijk wel weer weg zodat ze zich weer verschuilen.

De 3 moba's die ik heb gekocht kwamen van iemand die een hele grote bak had (3m) met wildvang. en dit waren ze laatste f1 vissen. de vissen waren wel wat beschadigd aan de rug vin en wat krassen. (wat nu al grotendeels geheeld is)
zouden ze daarom misschien schuw zijn. doordat ze achterna hebben gezeten door de grotere wildvang exemplaren die hij erbij had zwemmen? zou dat van zelf over gaan?

Ik heb een keer gekeken naar het geslacht maar ik kan er zelf nog niet zo goed uitkomen. Ik heb wel foto's van gemaakt misschien kan een kenner het wel zien. Ik wil erg graag weten wat het geslacht is en hoe ik een mooie harem krijg.

groetjes Jake

Edin

Bericht door Edin » 07 jan 2016, 07:04

Jake schreef:lang verhaal ;)
Jazeker kan het kwaad. Dat betekent dat je straks rommel nakweek op de markt zet.
Mixen is echt not done.
Of je moet straks je nakweek euthanaseren en bij een eventuele verkoop van je volwassen dieren eerlijk toegeven dat je vindplaatsen gemixt hebt.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Plaats reactie