Visbestand 130x60x50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
TeeJay

Visbestand 130x60x50

Bericht door TeeJay » 12 aug 2015, 13:00

We zijn zojuist verhuisd en daarmee is er ruimte in huis gekomen voor mijn aquariumaspiraties. Eerder had ik dit topic geopend. Intussen kan ik ook via familie aan een bak van 130x60x50 komen. Dat is kleiner dan waar ik eerst op mikte, maar qua ruimtegebruik in huis denk ik eerst gek genoeg. Omdat er natuurlijk minder vis in kan leek het me goed om even een nieuw topic te doen :) .

Even resumerend wat ik leuk vind:

- Actieve dieren, fourageergedrag (bijv graven), maar niet (Tropheus)druk.
- Dieren die je in een groepje kunt houden.

Ik wil graag een visbestand dat onderhoudend is om naar te kijken en op de langere termijn goed houdbaar blijft. Kweek is geen doelstelling, liever heb ik dat het aantal overlevende jongen laag is zodat het langer goed blijft gaan. Ik hou echter niet van drukte, haringcichliden heb ik niet zoveel mee, lomp rond kwispelende meervallen ook niet.

Soortenlijstje, voor overgang rots/zand:

- L. callipterus, met 1 man.
- X. spilopterus, dat was een leuke suggestie uit het andere topic.
- A. compressiceps/calvus, volgens mij 1 mooi individu.
- L. caudopunctatus. Lijkt alleen qua kleur erg op X. spilopterus.

Andere slakkenhuisbroeders zijn ook een optie, maar ik wil wel zand op de bodem. Een L. multifasciatus valt daarom bijvoorbeeld af. En die heb ik ook al eens gehad ;) . Ik denk dat een bestand kan werken van een groepje zand-/slakkenhuiscichliden, een Altolamprologus en enkele iets meer rotsgerichte dieren zoals de caudopuncs. De inrichting zou dan behoorlijk open zijn met een paar rotspartijen. De beslissing zou dan gaan welk dier in elk van de 3 rollen en de aantallen.

Een alternatief zou een rotsbak zijn. In hoeverre groepen dieren met fourageergedrag daarin te realiseren zijn zie ik nog niet helemaal. Sowieso denk ik dat ik eens een tripje naar Aqua Treff in Meerbusch moet gaan plannen om dieren te bekijken. In Eelde is Rift Valley Aquaristics opengegaan, maar daar is nog niet veel Tanganyika-aanbod om te bekijken, dieren live bekeken hebben vind ik toch wel een voorwaarde :) .

Ik hoor graag jullie suggesties/kritische noten :) .
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.
.הבל הבלים, אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל

David

Re: Visbestand 130x60x50

Bericht door David » 14 aug 2015, 20:55

Bij Aquatreff kijken lijkt mij ook wel wat. Toch schijnen ze daar ook alleen maar relatief jonge vis te hebben zitten. Ik was onlangs bij Aquabeek voor inspiratie en dat viel ook erg tegen. Weinig Tanganyika soorten, vooral klein spul en het zag er niet allemaal even gezond uit.

Ik zou met deze bak voor een groepje Spilopterus gaan.

NielsO

Bericht door NielsO » 16 aug 2015, 18:00

Je bent welkom om hier de vissen live te bekijken om wat inspiratie op te doen. Groningen is niet zo ver weg :)

TeeJay

Bericht door TeeJay » 16 aug 2015, 18:16

Daar ga ik graag op in, ik stuur je wel een PB zodra ik de boel een beetje op orde heb :) .

Overigens denk ik dat ik paracyps ook op het lijstje kan zetten voor een wat meer rotsgeoriënteerde inrichting, ik heb een filmpje gezien die me wat anders naar dit soort dieren liet kijken. Komende week ga ik mijn opties waarschijnlijk wat nader uitwerken :) .
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.

NielsO

Bericht door NielsO » 18 aug 2015, 19:05

Dat was mijn filmpje :lol:

NielsO

Bericht door NielsO » 19 aug 2015, 19:30

Al wat verder met het bedenken van het visbestand?

TeeJay

Bericht door TeeJay » 19 aug 2015, 21:49

Ga ik van het weekend een beetje uitdokteren denk ik, de avonden gaan hard de laatste tijd :( ...

TeeJay

Bericht door TeeJay » 23 aug 2015, 00:24

Ik heb een paar richtingen bedacht, hier een copy-paste van m'n notities:

1:
Eerste soort: L. callipterus.
Tweede soort: Paracyprichromis sp. (1a) of Julidochromis sp (1b).
Derde soort: A. calvus of compressiceps (1a, 1b), A. fasciatus (1b).

Halfopen inrichting met (staande (1a)) rotsen (meer rotsen bij 1b), zand en schelpen.

2:
Eerste soort: X. spilopterus.
Tweede soort: Paracyprichromis sp. (2a) of L. ornatipinnis (2b) of Chalinochromis/Julidochromis sp. (2c).
Derde soort: A. calvus, compressiceps (2a, 2b, 2c) of sumbu shell (2a) of A. fasciatus (2c).

Halfopen inrichting met staande rotsen, zand en evt. schelpen. Wellicht hoge bioload voor 2a?

3:
Eerste soort: N. caudopunctatus.
Tweede soort: L. ornatipinnis, brevis of ocellatus (3a) of Chalinochromis/Julidochromis sp (3b).
Derde soort: A. calvus of compressiceps (3a, 3b) of A. fasciatus (3b).
Vierde soort: 1x N. tretocephalus (3b).

Halfopen inrichting met rotsen, zand en schelpen(3a), bij 3b meer focus op rotsen. 4 soorten is waarschijnlijk te vol, bij treto's dan geen Altolamprologus doen.

David

Bericht door David » 23 aug 2015, 08:03

Wat heeft je voorkeur? Zover ik het zo kan zien moet het allemaal kunnen.

Treto en Altolamprologus heb ik trouwens ook samen gehad en zie je wel vaker samen, dat moet volgens mij wel goed gaan. En 4 soorten moet prima kunnen mijn inziens mits je bijvoorbeeld de Treto solitair gaat houden.

Heb je nog nagedacht over Synodontis?

TeeJay

Bericht door TeeJay » 23 aug 2015, 10:45

Ik moet zowel L. callipterus als X. spilopterus eens rustig kunnen bekijken, of een filmpje van de dieren in een mooie bak. Ik heb namelijk nog niet zo'n goed beeld van hoe de synergie van deze dieren met andere soorten zou kunnen zijn. Als ik zoek op filmpjes vind ik vooral filmpjes van niet echt mooie bakken of winkels ofzo, dat is wel jammer.

Ik ben even zo vrij een linkje naar NielsO's filmpje te delen: hier. Ik vind dat een filmpje dat mooi de synergie van Paracyps laat zien :) . Ik vind dit een leuk filmpje met caudopuncs. Ik zou caudopuncs samen met X. spilopterus overwegen als ze niet zo enorm op elkaar leken qua kleurstelling. Ik weet niet of het verstandig is om caudopuncs samen met callipterus te houden in deze maat.

Caudopunctatus + paracyps + altolamprologus + treto lijkt me mooie synergie met wat ik nu weet. Alternatief voor paracyps zou wat meer zand en een slakkenhuissoort zijn. Kiezen tussen A. calvus/compressiceps of A. fasciatus vind ik wel erg lastig.

Synodontis ben ik nog niet zo van overtuigd. Meervallen die lomp door de bak kwispelen dwars door alle territoria heen... ik weet het niet :roll: .

Ik hoop dat ik zo toch een beetje de boel wat heb ingeperkt. Vanochtend zat ik nog in Konings' boek naar rotsbewonende lamprologinen te kijken. Ik wil echter geen broedkolonie en dieren uit de leleupigroep lijken me in deze maat niet verstandig, dus uiteindelijk viel het aantal nieuwe opties mee. Door Julidochromis weg te strepen vermijd ik ook gedoe met koppelvorming en uitvangen :) .

NielsO

Bericht door NielsO » 23 aug 2015, 10:54

Caudos met spilopterus lijkt me niet zo'n mooie combi. Caudos met callipterus overigens ook niet.

De paracyps zijn makkelijk combineerbaar omdat ze niet in het vaarwater van de andere vissen zitten.

X. Spilopterus
P. Brieni
Koppel/solo calvus
Koppel kleine julidochromis oid (rustige rotsbewoner)

Of

Harem callipterus
P. Brieni
A. Calvus solo/koppel
Julidochromis koppel

Lijken me mooie bestanden

TeeJay

Bericht door TeeJay » 23 aug 2015, 11:55

Dank voor je inbreng, die bestanden zien er inderdaad mooi uit qua nichebezetting. Ik denk ook dat het maakt dat er mooi verschillende dingen te zien zijn :) .

Ik hoop dat Riftvalley in Eelde de selectie snel wat kan uitbreiden zodat ik Xeno's kan gaan bekijken :) . En van de week maar eens kijken of ik mooie filmpjes kan vinden van L. callipterus en X. spilopterus. Eerstgenoemde heeft Riftvalley wel zitten, maar ze zijn wat bleekjes. Wat in een verkoopopstelling op zich niet zo raar is :) .

Nu ik stocklijsten van winkels zit te bekijken realiseer ik me wel dat het bestand daadwerkelijk aanschaffen nog een uitdaging op zich gaat worden... :roll:

NielsO

Bericht door NielsO » 23 aug 2015, 14:37

Ik ga woensdag weer naar Riftvalley! Misschien wel callupterus houden. Het zand is daar heel licht dus de callipterus zullen met donkerder zand/stenen ook wel donkerder kleuren lijkt me.

Behalve de xenos zal verduijn alles wel hebben zitten!

Hoe waren de l. Stappersi bij riftvalley? :)

TeeJay

Bericht door TeeJay » 23 aug 2015, 15:59

Volgens mij heb ik geen L. stappersi gezien... Wel L. ornatipinnis. En bedoel je nu dat je zelf callipterus wilt gaan houden?

NielsO

Bericht door NielsO » 24 aug 2015, 14:24

Aha.

Ja, misschien ga ik ook Callipterus houden. Ze zouden daar nog L. stappersi en L. simillis binnenkrijgen. Daarnaast zouden er meer callipterus binnen komen, want er zat toen alleen nog één man. (dat was 2-3 week geleden).
Daarnaast hadden ze inderdaad al ornatipinnis en multifasciatus zitten. :)

Plaats reactie