700 liter brandingszone/rotskust

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
marc_alderliesten

700 liter brandingszone/rotskust

Bericht door marc_alderliesten » 15 jul 2014, 19:07

Na een periode zonder aquarium is de kogel door de kerk, er komt een aquarium! :D De precieze maten laat ik nog een beetje vrij m.b.t. de bezetting maar dit zal waarschijnlijk 1.20 bij 90 (diep) en 60 (hoog) worden.

Zoals de titel al doet vermoeden zal er sowieso een goby-achtige in komen, dit hoeft niet de hoofdbewoner te worden maar de medebewoners moeten er qua dieet wel bij passen. Qua inrichting gaat mijn voorkeur ook uit naar een bak met veel (nep) steen, zie als voorbeeld m'n oude bak.

Afbeelding

Ik ben dus op zoek naar vissen die het op een spirulina dieet goed doen. Een combinatie van een zandhapper/vedervinnige lijkt mij een mooie opvulling van de bak al ben ik me bewust van de geringe kantlengte die 1.20 met zich meebrengt dus dit ligt zeker nog niet vast. (Qua inrichting kan ik de bak aanpassen aan de behoefte van de bewoners dus ook dit ligt nog helemaal open).

Ik weet dat Callochromis soorten het goed doen op een groen dieet dus dit lijkt mij een goede optie maar wat zou hier bij kunnen?
Laatst gewijzigd door marc_alderliesten op 26 jul 2014, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Mooneater
Contacteer:

Re: 600 liter brandingszone/rotskust

Bericht door Mooneater » 15 jul 2014, 19:51

Ik heb geen ervaring met vedervinnigen, maar soorten waar je wel wat mee kunt zijn denk ik:

Asprotilapia leptura
Eretmodus/Spathodus/Tanganicodus (hiervan zou een groep van 10 dieren heel goed werken!)

wellicht Petrochromis famula - je hebt veel bodemoppervlak
Een harem Tropheus duboisi zou denk ik ook wel kunnen, hoewel dat wel wat lastiger is.

Ik zou zeker even in het topic van Edin rondlezen ter inspiratie, die heeft vrij veel algeneters gehad over de afgelopen tijd ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 15 jul 2014, 20:21

Het houden van een groep gobies had ik in mijn hoofd als back-up voor het geval er geen goede alternatieven zijn, vind ik erg leuke vis dus dat is zeker geen straf :D

De Leptura is zeker een erg mooi visje!
wellicht Petrochromis famula - je hebt veel bodemoppervlak
Een harem Tropheus duboisi zou denk ik ook wel kunnen, hoewel dat wel wat lastiger is.
Ik heb dit wel overwogen maar je zit dan met het conflict tussen de diepte bak van de bak t.o.v. de beperkte kantlengte. Ik denk wel dat met de juiste inrichting de diepte als voordeel kan werken maar ik weet niet of dit opweegt tegen de gebrekkige kantlengte. Er zijn relatief weinig bakken van deze maat waardoor je weinig vergelijkingsmateriaal hebt. Bij edin's bak leverde dit ook aardig wat discussies op en hij heeft inmiddels grotere nieuwe bak.

Edin

Bericht door Edin » 15 jul 2014, 20:27

Groter is mijn huidige aquarium niet echt. Dat is een illusie. Een 1.00X1.00 aquarium paste niet in ons (nieuwe) huis, helaas :(

1x en nooit meer een aquarium van 60cm diep. Een enorme deceptie wanneer je Tropheini wilt houden.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 15 jul 2014, 20:35

Mijn laatste bak was 60 diep dus ik weet precies wat je bedoeld :wink:
Groter is mijn huidige aquarium niet echt. Dat is een illusie. Een 1.00X1.00 aquarium paste niet in ons (nieuwe) huis, helaas :(
Wat is achteraf jouw ervaring met verschillende Tropheini in een dergelijke bakmaat? Zag jij toegevoegde waarde in meer diepte t.o.v. kantlengte als je het vergelijkt met de bak van 60 diep?

Edin

Bericht door Edin » 15 jul 2014, 20:43

Je kan optisch veel meer doen met een klein aquarium.
Achteraf gezien zou ik het hebben gehouden op een trio Tropheini, met een groep gobies en wat leptura's.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 15 jul 2014, 21:14

Mijn huidige keienbak is 160x80x60...2/3 Tropheus Katonga WV, 2/1 Duboisi Maswa en 1/2 Petrochromis Trewavasae...
Relatief rustige bak...nu de Famula's de deur uit zijn. De bak was duidelijk te klein voor de oorspronkelijke bezetting.
In de nabije toekomst gaan de Duboisi er nog uit. Dan zal er nog meer rust zijn, de Duboisi zijn de enige die de andere bewoners soms najagen. Vooral de jongen van de Katonga werden niet geduld, van de 27 exemplaren is er 1 die het tot op heden overleefde. Tijdens het voeren werden de dieren daadwerkelijk aangevallen.

Mijn inziens is een kantlengte van 120 echt wel aan de krappe kant...de diepte maakt natuurlijk wel wat goed.
Een goby-bak lijkt me bij deze wel een interessante setting.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 15 jul 2014, 21:17

Achteraf gezien zou ik het hebben gehouden op een trio Tropheini, met een groep gobies en wat leptura's.
Met een trio Tropheini doel je neem ik aan op een Petrochromis soort of zijn er meer soorten die het als trio goed doen?

Krijgen ze dan genoeg afleiding om agressie te beperken? Ik merkte in het verleden weinig interactie tussen de eretmodus en T. duboisi die ik samen had in mijn bak.

Edin

Bericht door Edin » 15 jul 2014, 21:36

Je moet ze er wel op uitzoeken. Ik zou het houden op Tropheus-achtigen, Petrochromissen kunnen erg tegenvallen of je moet van iemand anders een koppel/trio over nemen.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 15 jul 2014, 22:21

Edin schreef:Je moet ze er wel op uitzoeken. Ik zou het houden op Tropheus-achtigen, Petrochromissen kunnen erg tegenvallen of je moet van iemand anders een koppel/trio over nemen.
Tegenvallen op welke manier bedoel je hier Edin, als trio en dus beter te houden in een grote groep?

Edin

Bericht door Edin » 15 jul 2014, 22:56

Nee in z'n algemeenheid. Als je 3 dieren samen wilt houden in een relatief klein aquarium moeten de beestjes elkaar wel liggen.
Grote groepen Tropheini zou ik alleen nog houden in een enorme teil water (36.000 liter ofzo).
Er is een forumlid hier die slechts 7 :!: Tropheini heeft zwemmen op pakweg 3000liter water, schitterend gezicht!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 16 jul 2014, 09:03

Een groep gobies plus een groepje Asprotilapia leptura lijkt mij een mooie start. Tijdens het zoeken van foto's van de leptura kwam ik alleen foto's tegen van een erg bleek visje, de purple variant had wat meer kleur. Klopt dit of is dit zo'n vis die lastig is om mooi op de foto vast te leggen?

Is voor de leptura's is een verdeling 4/4 qua man vrouw een goede optie of heeft iemand hier andere ervaringen mee?

Danovic

Bericht door Danovic » 16 jul 2014, 09:55

Ik heb de A. leptura 'purple' zitten, is een grijs beestje, voornamelijk omdat ie dan niet opvalt bij de stenen, het paars is zichtbaar wanneer ik met voedsel kom aandraven of tijdens paarperiode.
Is wel zwemlustig, zwemt graag tussen de stenen, heeft toch wat plaats nodig

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 16 jul 2014, 10:31

Danovic schreef:Ik heb de A. leptura 'purple' zitten, is een grijs beestje, voornamelijk omdat ie dan niet opvalt bij de stenen, het paars is zichtbaar wanneer ik met voedsel kom aandraven of tijdens paarperiode.
Is wel zwemlustig, zwemt graag tussen de stenen, heeft toch wat plaats nodig
Is er ook een variant verkrijgbaar die wat meer kleur heeft? Ik zag dat bij Verduijn de 'purple' variant beschikbaar is. M.b.t. tot de inrichting kan ik deze aanpassen aan de behoefte van de vissen die er uiteindelijk inkomen.

JCB

Bericht door JCB » 16 jul 2014, 11:18

Alle Asprotilapia die ik ooit binnen heb zitten komen bij verduijn worden onder de naam purple verkocht.
Maar daar zit alsnog alleen als het licht er precies goed opvalt echt kleur op.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Plaats reactie