medebewoners voor bij Frontosa Blue Zaire Mikula

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
tangagek

Re: medebewoners voor bij Frontosa Blue Zaire Mikula

Bericht door tangagek » 22 apr 2012, 18:34

Gijs en Paula schreef:Ik las ook dat je leleupi's gegeten worden maar waardoor? Ze zijn nl te snel voor frontosa's als je nachtverlichting gaat toepassen, zien ze ook als het donker is een evt aanvaller en geef je ze meer kans tot ontwijken.
Door de gibberosa's dus... Bij mij zijn er 2 te pakken genomen waarvan ik bij 1 zeker weet dat de volwassen Alpha man de dader was. Ik zat namelijk 's middags lekker op de bank en zag het gebeuren... :shock:
Maanden lang keken de gibberosa mannen totaal niet om naar de 5 leleupi. De leleupi zwommen letterlijk voor hun bekken. Op een dag zag ik er eentje voorin de bak liggen, alleen zonder achterkant. Ik heb ook nachtverlichting in mijn bak en de leleupi verstoppen zich wel als de lichten uit gaan en er alleen nachtverlichting is. Overdag echter zwemmen ze lekker in het rond.
250x70x70: Cyphotilapia gibberosa Blue Zaïre Kapampa
(H.trifasciatus, L.kendalli Nkambae, N.leleupi Karilani, S.multipunctatus, S.granulosus)

JohnP

Bericht door JohnP » 22 apr 2012, 20:09

Mikula staat hier om bekent, ik hoef er ook geen torpedo achtige vis in te hebben ze gaan er achter aan als uitgehongerde vissen.
Alles wat nieuw in de bak komt zien ze als voer.
Vandaar dat ik alleen volwassen exemplaren zoek. 8-)

WaterKip

Bericht door WaterKip » 22 apr 2012, 22:41

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zelf schrijft dat je gibberosa's de N. leleupi wegsnoept van 12cm lang en je daar de L. staneri van 5-6cm bij stopt. Iets met kat en spek?

Jimmy

Bericht door Jimmy » 23 apr 2012, 07:26

uh pardon je moet wel goed lezen he :!: ik heb niets gezegt van die N. leleupi
dat mijn frontosa's die opeten :!: iemand had gezegt dat die N. leleupi zullen opgegeten worden om dat ik een Mastacembelus Frenatus heb :!:

WaterKip

Bericht door WaterKip » 23 apr 2012, 07:55

Je hebt gelijk ik heb het verkeerd gelezen.

Hoe groot zijn je gibberosa's eigenlijk?
De L. staneri zijn namelijk erg klein 5-6cm passen nog altijd met gemak in een beetje gibberosa's of in je frenatus.
Dus ook al heb ik het verkeerd gelezen, ik denk dat je L. staneri visvoer is.

Jimmy

medebewoners voor bij Frontosa Blue Zaire Mikula

Bericht door Jimmy » 23 apr 2012, 10:01

De l.staneri is 7a8 cm
Volgens mij is de eene gestorven tijdens de nacht en hebben mijn frontosa's hem dan op gegeten ik heb vroegen ook kleinere soorten bij mijn frontosa's gehad en dat is altijd goed gegaan nu 2de dag en de andere 4 leven toch nog het kan altijd he

Jimmy

Bericht door Jimmy » 23 apr 2012, 16:48

ik heb juist de L. staneri heel de tijd in het oog gehouden en er is er 1 bij die altijd achter de andere zit :mad:

:wink:

Jimmy

Bericht door Jimmy » 23 apr 2012, 18:01

Gijs en Paula schreef:Grote syno's zoals de genoemde granulosus maar ook de de dhonti of mulipunctatus uit het zuiden van het meer. Laatst genoemde worden groter dan die uit burundi.

Verder wordt het moeilijk omdat je iets wilt wat anderen niet hebben. De staneri is goed mogelijk maar zoals John zegt, wordt dit inderdaad een vis die agressief is naar je handen. Mocht je eraan kunnen komen Ctenochromis benthicola wordt ook groot genoeg. Deze zitten zeer klein bij aquatreff en zijn prijzig maar ik weet niet of dit met staneri samen gaat. Greenwoodochromis christii of belcrossi is mogelijk, worden echter geen 20 cm. Gnatochromis permaxilliaris zou kunnen en evt de profundicola spec tanzania mits je daar aan kan komen (wordt maar 20cm). Overigens weet ik niet hoe een echte profundicola het in een aquarium gaat doen want rovers worden lui als ze genoeg voedsel aanbod hebben oftewel als ze vaak genoeg gevoerd worden.

Ik las ook dat je leleupi's gegeten worden maar waardoor? Ze zijn nl te snel voor frontosa's als je nachtverlichting gaat toepassen, zien ze ook als het donker is een evt aanvaller en geef je ze meer kans tot ontwijken.

Tetraodon mbu zou kunnen maar dan moet je weer oppassen dat je hem niet te veel voert want ze kunnen zich dood eten (helaas eigen ervaring).

Neolamprologus cunningtoni zou kunnen maar dan wel uit meerdere jonge dieren een koppel laten vormen. Ook een lastige vis om te houden.
Een andere soort is N. tetracanthus deze zie je ook niet zo vaak.

Een combi met furcifer is ook mogelijk zoals op dit forum te lezen is in topics van Hans de Bruijn.

Verder zullen er nog andere combi's mogelijk zijn maar dit worden wel combi's met kleinere vissen.

Mvg Gijs
welke kleinere soorten zijn er nog te conbineren

Paula

Bericht door Paula » 24 apr 2012, 11:24

Petrochromis schreef:welke kleinere soorten zijn er nog te conbineren
Alles wat geen groenvoereter of prooidier is.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Jimmy

Bericht door Jimmy » 24 apr 2012, 13:26

ik denk :!: als ik er nog iets bij zet dan zal het de Neolamprologus tetracanthus zijn :D

Marc vds

Bericht door Marc vds » 25 apr 2012, 11:03

Zorg dan dat de vissen groot genoeg zijn , anders is het ook voer , kleinere soorten kombineren met frontosa is om problemen vragen , je kan je geld beter zo in de vuilnisbak gooien dan heb je de moeite gespaard om de vissen op te halen , veel mensen willen frontosa houden maar achteraf kleinere vissen inbrengen en dat is moeilijk volgens mij , gelijk welke soort je inbrengt .
rovers worden lui als ze genoeg voedsel aanbod hebben oftewel als ze vaak genoeg gevoerd worden.
.
Dan worden ze gelijk de frontosa toch . :lol: :lol:

Ikzelf heb geen frontosa ervaring en zal deze nooit hebben denk ik , maar uit de verhalen van andere bezitters heb ik al genoeg gehoord , ik heb ook al verschillende kombinatie's gezien die wel slaagden (zelfs met Cyprichromissen erbij , en deze lusten ze ) , maar dit wil niet zeggen dat dit bij iedereen lukt , een verandering in inrichting of verlichting kan al aanleiding zijn om dit te doen mislukken .
Mijn idée , als je vissen wil bijzetten , neem dan volwassen vissen want kleine vissen zijn levend voer .

Paula

Bericht door Paula » 25 apr 2012, 11:59

Een andere mogelijkheid is de vissen in een afgescheiden deel in de bak loslaten en na een gewenningsperiode de afscheiding weghalen. Dit biedt echter ook geen garantie maar je kunt dan wel kijken hoe de frontosa's op de nieuwe bewoners reageren zonder dat ze erbij kunnen. Ze moeten ze echter wel kunnen zien en eigenlijk moeten ze ook in hetzelfde water zitten.

Mvg Gijs
Laatst gewijzigd door Paula op 25 apr 2012, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Jimmy

Bericht door Jimmy » 25 apr 2012, 17:09

jongens er is 1 vis dood :!: :!: de andere 4 leven nog en doen het zeer goed en zwemmen tussen de frontosa's
jullie doen soms of er nog nooit bij jullie of bij andere :!: :!: een vis is gestorven of op gegeten
ik ben er zeker van dat de vis niet goed was van het transport en de stress daar door dat hij snacht gestorven is en dan eten de frontosa'a hem natuurlijk op
het kan anders gegaan zijn maar ik denk het niet
ik voeden mijn vissen goed en ben er zeker van als je je vissen voldoende voert dat ze minder tot niet zullen jagen voor het opeten

groete

Jimmy

Bericht door Jimmy » 25 apr 2012, 17:11

Marc vds schreef:Zorg dan dat de vissen groot genoeg zijn , anders is het ook voer , kleinere soorten kombineren met frontosa is om problemen vragen , je kan je geld beter zo in de vuilnisbak gooien dan heb je de moeite gespaard om de vissen op te halen , veel mensen willen frontosa houden maar achteraf kleinere vissen inbrengen en dat is moeilijk volgens mij , gelijk welke soort je inbrengt .
rovers worden lui als ze genoeg voedsel aanbod hebben oftewel als ze vaak genoeg gevoerd worden.
.
Dan worden ze gelijk de frontosa toch . :lol: :lol:

Ikzelf heb geen frontosa ervaring en zal deze nooit hebben denk ik , maar uit de verhalen van andere bezitters heb ik al genoeg gehoord , ik heb ook al verschillende kombinatie's gezien die wel slaagden (zelfs met Cyprichromissen erbij , en deze lusten ze ) , maar dit wil niet zeggen dat dit bij iedereen lukt , een verandering in inrichting of verlichting kan al aanleiding zijn om dit te doen mislukken .
Mijn idée , als je vissen wil bijzetten , neem dan volwassen vissen want kleine vissen zijn levend voer .
dan mag jij eens adressen bezorgen waar je volwassen vissen kunt kopen :!: :!:

Marc vds

Bericht door Marc vds » 26 apr 2012, 09:33

paar km(honderden) rijden en wildvang kopen in de winkel , of laten opsturen .

Of bij een liefhebber die stopt (inkrimpt)met de hobby . :wink:
Ik wil je altijd mijn adres doorsturen . :wink:

Plaats reactie