Tang aquarium

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Tanga84

Tang aquarium

Bericht door Tanga84 » 09 apr 2012, 11:36

Dag iedereen ik ben nieuw hier en bestel binnenkort een nieuw aquarium met de maten 200 x 70 x 70 = 980 liter inhoud. Ik heb me de laatste jaren met Malawi's bezighouden en daarvoor met Zuid-Amerika. Ik zit eroverte denken om in mijn nieuwe aquarium Tanga's te gaan houden, ik heb me al wat ingelezen en besef me terdege dat niet iedere combi mogelijk zal zijn en dat ik nog meer zal moeten nalezen, maar het duurt dan ook nog even voor het aquarium er staat en gereed zal zijn. Dus gaarne jullie advies/aanmerkingen bij het volgende bestand:

1. Enantiopis melanogenys ‘utinta’ of ‘namansi’ (7 stuks / 2m5v)
2. Cyathopharynx furcifer of foai (4 stuks of 8 stuks / 1m3v of 2m/6v)
3. Paracyprichromis nigripinnis blue neon (12 stuks/ 4m8v)
4. Altolamprologus calvus soort (2 stuks / 1m/1v)
5. Neolamprologus tretocephalus (2 stuks / 1m1v)
6. Neolamprologus leleupi (2stuks/ 1m1v)

Evt erbij of ipv
Lepidiolamprologus nkambae (2 stuks / 1m1v)
Slakkenhuisgroepje (8 stuks 2m/6v)
Mastacembulus soort (2 stuks)
Ophthalmotilapia soort ipv Cyathopharynx

De eerte 3 soorten hebben sterk mijn voorkeur, mn de eerste 2, en ik hoop dus dat deze in een bak van dergelijke afmetingen bij elkaar gehouden kunnen worden, kan dit en zo ja, welke van de overige soorten zouden hier dan nog bij kunnen. Ook graag jullie advies over de verhoudingen en aantallen per soort.
Laatst gewijzigd door Tanga84 op 02 nov 2012, 22:04, 26 keer totaal gewijzigd.

Schummi

Re: Advies bestand aqua 200 x 70 x70 = 980 liter

Bericht door Schummi » 09 apr 2012, 15:57

Eerst en vooral welkom.

De furcifer/foai moet je zowiezo als hoofdbewoner zien en de rest er een beetje omheen bouwen.
Persoonlijk zou ik toch meer dan 1 man nemen in deze bakmaat. Er vanuit gaande dat deze kraters bouwen van minimum 50 cm doorsnede denk ik dat de melanogenys niet voldoende plaats gaat krijgen( deze maken ook kraters van +/- 50 cm) en het onderspit gaan delven.
Misschien kan de combi met sp. kilesa wel aangezien die minder grote kraters maken maar eigen ervaring heb ik hier niet mee. :oops:

Ik denk dat je ipv paracyprichromis misschien beter naar een cyprichromis soort op zoek gaat. Paracyprich. zijn nogal op rust gesteld en die gaan ze met de furcifer/foai niet krijgen.

De Calvus, treto en leleupi moeten in deze afmetingen wel kunnen denk ik.
Ik zou hier echter geen schelpenbewoners meer bijdoen.

Hoop dat je er iets aan hebt...
Trying is the first step towards failure. (Homer Simpson)

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 09 apr 2012, 20:16

Schummi schreef:Eerst en vooral welkom.

De furcifer/foai moet je zowiezo als hoofdbewoner zien en de rest er een beetje omheen bouwen.
Persoonlijk zou ik toch meer dan 1 man nemen in deze bakmaat. Er vanuit gaande dat deze kraters bouwen van minimum 50 cm doorsnede denk ik dat de melanogenys niet voldoende plaats gaat krijgen( deze maken ook kraters van +/- 50 cm) en het onderspit gaan delven.
Misschien kan de combi met sp. kilesa wel aangezien die minder grote kraters maken maar eigen ervaring heb ik hier niet mee. :oops:

Ik denk dat je ipv paracyprichromis misschien beter naar een cyprichromis soort op zoek gaat. Paracyprich. zijn nogal op rust gesteld en die gaan ze met de furcifer/foai niet krijgen.

De Calvus, treto en leleupi moeten in deze afmetingen wel kunnen denk ik.
Ik zou hier echter geen schelpenbewoners meer bijdoen.

Hoop dat je er iets aan hebt...

Dag Schummi,

Hier heb ik zeker wat aan, ik wil de Cyathopharynx sowieso als hoofdbewoner nemen en daar rondom een bestand gaan opbouwen. Had nog niet over het nestenbouwen (kraters van 50 cm) nagedacht.
Wel jammer want van E. melanogenys utinta vind ik de zwarte bles op de kop juist zo schitterend en dat heeft de kilesa volgens mij dan weer niet, of heb ik dit mis?
De bakmaten liggen trouwens nog niet helemaal vast, de maximale maten zouden 220 (l) x 80 (b) x 70 (h) kunnen zijn. Misschien dat met deze maten de combi furcifer/foai met de melanogenys wel mgl is?
Je raad aan meer mannen nemen van de furcifer/foai te nemen, in welke verhouding zou je ze dan houden in een dergelijke bak?
Van de Paracyprichromis lijkt de kleurstelling me juist wel weer mooi tov de rest van het bestand, maar de Cyprochrimissen vind ik ook schitterend, las geloof ik wel ergens dat je bepaalde soorten zoals bv de jumbo beter niet kunt combineren met de Cyathopharynx.
Hoezo geen groepje slakkenbewoners, te veel grondbewoners dan misschien?
Zou een Xenotilapia soort nog kunnen in dit bestand?

Edin

Bericht door Edin » 09 apr 2012, 21:39

De hoogte van het aquarium voegt niks toe aan de bestand mogelijkheden. Tanganyikanen hebben meer behoefte aan oppervlak dan hoogte.

je zal echt consessies moeten doen om foae/furcifer te houden.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 09 apr 2012, 22:09

Edin schreef:De hoogte van het aquarium voegt niks toe aan de bestand mogelijkheden. Tanganyikanen hebben meer behoefte aan oppervlak dan hoogte.

je zal echt consessies moeten doen om foae/furcifer te houden.
Dag Edin,

Bedankt voor je reactie. Wat houden deze consessies dan precies in en waar dien ik rekening mee te houden met de furcifer of foae? En wat betekent dit voor het bestand dat ik voor ogen heb?
Laatst gewijzigd door Tanga84 op 09 apr 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 09 apr 2012, 22:10

En wat is nu de beste verhouding van een groepje furcifer of foae in een bak met bovenstaande afmetingen?

Schummi

Bericht door Schummi » 09 apr 2012, 22:52

Tanga84 schreef:
Dag Schummi,

Hier heb ik zeker wat aan, ik wil de Cyathopharynx sowieso als hoofdbewoner nemen en daar rondom een bestand gaan opbouwen. Had nog niet over het nestenbouwen (kraters van 50 cm) nagedacht.
Wel jammer want van E. melanogenys utinta vind ik de zwarte bles op de kop juist zo schitterend en dat heeft de kilesa volgens mij dan weer niet, of heb ik dit mis?
De bakmaten liggen trouwens nog niet helemaal vast, de maximale maten zouden 220 (l) x 80 (b) x 70 (h) kunnen zijn. Misschien dat met deze maten de combi furcifer/foai met de melanogenys wel mgl is?
Je raad aan meer mannen nemen van de furcifer/foai te nemen, in welke verhouding zou je ze dan houden in een dergelijke bak?

Van de Paracyprichromis lijkt de kleurstelling me juist wel weer mooi tov de rest van het bestand, maar de Cyprochrimissen vind ik ook schitterend, las geloof ik wel ergens dat je bepaalde soorten zoals bv de jumbo beter niet kunt combineren met de Cyathopharynx.
Hoezo geen groepje slakkenbewoners, te veel grondbewoners dan misschien?
Zou een Xenotilapia soort nog kunnen in dit bestand?

De kilesa heeft dit idd niet maar ze hebben wel een fluoblauwe kop (en vind ik persoonlijk mooier)
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Als je kan zou ik zowiezo voor de maximale maten gaan :lol: maar de combi met de melanogenys zou ik zelfs in een bak van 220 op 80 niet aandurven.

Ik denk niet dat het een probleem is om te combineren met jumbo cyp's. Combi met cyprichromis microlepidotus heb ik al meerdere keren gezien en gaat goed.
Voor de furcifer zou ik gaan voor een verhouding van 3M/6V en dan blijft er weinig bodemopp. over voor schelpenbewoners.

Ik weet niet of er nog iets van xeno bij zou kunnen. Ik heb de combi Ophthalmotilapia Nasuta met xenotilapia flavipinnis en dit gaat goed. Misschien een iets meer rotsgebonden xeno (spilopterus, papilio,..) :?: maar dan gaan die in het vaarwater van de calvus, treto, leleupi komen :?
Rikske had Furcifer met kilesa en papilio maar dan wel in een zwembad van 6000liter dus niet echt representatief :?

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 10 apr 2012, 10:27

En als ik de foai of furcifer inruil voor een Opthalmotilia soort, zou je die wel kunnen combineren met de melanogenys en de Paracyprochromis? Volgens mij lever ik dan wel in qua kleurenpracht?

En zou de calvus kunnen worden ingeruild voor de Lepidiolamprologus nkambae (2 stuks / 1m1v)

2 opties voor een bestand:

Nr 1:

1. Enantiopis melanogenys (7 stuks / 2m5v)
2. Ophthalmotilapia soort (4 stuks of 8 stuks / 1m3v of 2m/6v) (welke soort vinden jullie het mooiste en is goed comineerbaar?)
3. Paracyprichromis nigripinnis blue neon of Cyprochromis soort (12 stuks/ 4m8v)
4. Neolamprologus leleupi (2stuks/ 1m1v)
5. Lepidiolamprologus nkambae (2 stuks / 1m1v)

evt aangevuld met

6. Neolamprologus tretocephalus (2 stuks / 1m1v)
7. Mastacembulus soort (2 stuks ?) (of worden deze alen heel erg groot en hebben ze bijzondere voedingseisen??)

Nr 2:

1. Enantiopis kilesa (7 stuks / 2m5v)
2. Cyathopharynx furcifer of foai (4 stuks of 8 stuks / 1m3v of 2m/6v)
3. Cyprochromis soort (12 stuks/ 4m8v)
4. Neolamprologus leleupi (2stuks/ 1m1v)

Evt aangevuld met
- Lepidiolamprologus nkambae of Altolamprologus calvus soort (2 stuks / 1m/1v) (
- Neolamprologus tretocephalus (2 stuks / 1m1v)
- Callochromis soort
- Xenotilapia soort
- Mastacembulus soort

Evt suggesties voor andere soorten bij of ipv vissen uit bovenstaand bestaand hoor ik natuurlijk ook graag.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 apr 2012, 12:46

Misschien moet je voor jezelf eerst eens uitmaken welke hoofdbewoner je wenst...als die keuze vaststaat, kan je daar dan een passend bestand rond bouwen...

Tanganyika moet het hebben van veeeel bodemoppervlak, hoogte is minder belangrijk.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 10 apr 2012, 15:00

oostijnoo schreef:Misschien moet je voor jezelf eerst eens uitmaken welke hoofdbewoner je wenst...als die keuze vaststaat, kan je daar dan een passend bestand rond bouwen...

Tanganyika moet het hebben van veeeel bodemoppervlak, hoogte is minder belangrijk.
Als hoofdbewoner heb ik het liefste de Cyathopharynx foai of de Enantiopus melanogenys utinta, ik denk dat ik tussen deze 2 soorten dan dus een keuze zal moeten gaan maken zoals schummi ook al adviseerde.

Zoals ik er nu over denk lijkt de Cyatopharynx me als hoofdbewoner de mooiste en ook degene met het interessantse gedrag

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 10 apr 2012, 19:57

Wat werkt eigenlijk het beste, het hele bestand in 1 keer proberen te plaatsen of soort voor soort of maakt dit niet uit?

Edin

Bericht door Edin » 10 apr 2012, 21:08

Als je voor de vedervinnigen kiest dan zou ik het gehele bestand in één keer plaatsen. Worden het de Xenotilapia's dan maakt het weinig uit (bij voorkeur eerst de melanogenys).
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 10 apr 2012, 21:39

Edin schreef:Als je voor de vedervinnigen kiest dan zou ik het gehele bestand in één keer plaatsen. Worden het de Xenotilapia's dan maakt het weinig uit (bij voorkeur eerst de melanogenys).
Kun je me uitleggen waarom het bij de vedervinnigen wel beter is?

Edin

Bericht door Edin » 10 apr 2012, 21:44

Omdat de mannetjes regelmatig de neiging krijgen om nieuwkomers uit hun kuil te verdrijven.
Gezien de kuilen vrij groot kunnen zijn en meerdere mannen er een kunnen hebben heb je al snel een probleem.

Schummi

Bericht door Schummi » 10 apr 2012, 22:56

Tanga84 schreef: Als hoofdbewoner heb ik het liefste de Cyathopharynx foai of de Enantiopus melanogenys utinta, ik denk dat ik tussen deze 2 soorten dan dus een keuze zal moeten gaan maken zoals schummi ook al adviseerde.

Zoals ik er nu over denk lijkt de Cyatopharynx me als hoofdbewoner de mooiste en ook degene met het interessantse gedrag
Mocht het mijn bak zijn dan ging ik voor de cyathopharynx. Schooltje cyprichromis (verhouding 10M/10V), 2tal (soorten)rotsbewoners erbij en that's it.
Dan is het bestand nr. 2 dat jij aangeeft maar zonder de kilesa.

Plaats reactie