Nieuw visbestand 200 x 60 x 50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
sieb amoraal

Re: Nieuw visbestand 200 x 60 x 50

Bericht door sieb amoraal » 25 jan 2011, 21:42

@melchior, het zal bij jou toch nog wel even duren voor ze de grote krater nesten gaan bouwen :lol:
Ik ga ook voor de nasuta, ben er helemaal uit.

CoenB

Bericht door CoenB » 25 jan 2011, 22:27

Mbt de inrichting. Nogal open. Doet dit recht aan de alle (combi) vissies??

Mijn ervaring met mijn mannetje is dat hij na het netjes maken van zijn krater op een afstand toekijkt. Hij doet dit het liefst in de beschutting van van groen. verder heb ik zelf een hele "drukke" bak qua bezetting en hoeveelheid schuilplaatsen. Ook heb ik wat hoge rotsen waar de vissen omheen kunnen zwemmen ter bescherming (deze elementen stammen nog uit de tijd van de jumbo's :cry: )

@spacecrap Heb je deze nasuta uit dezelfde zaak waar je destijds de heterodonta vandaan had?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 25 jan 2011, 22:30

CoenB schreef:Mbt de inrichting. Nogal open. Doet dit recht aan de alle (combi) vissies??

Mijn ervaring met mijn mannetje is dat hij na het netjes maken van zijn krater op een afstand toekijkt. Hij doet dit het liefst in de beschutting van van groen. verder heb ik zelf een hele "drukke" bak qua bezetting en hoeveelheid schuilplaatsen. Ook heb ik wat hoge rotsen waar de vissen omheen kunnen zwemmen ter bescherming (deze elementen stammen nog uit de tijd van de jumbo's :cry: )
Heb je daar ook foto`s van. Zit zelf ook nog een beetje met de inrichting.

Edin

Bericht door Edin » 25 jan 2011, 22:32

Met zoveel halfwasje ga ik er voorlopig van uit dat dat zal loslopen, of zijn jouw ervaringen anders Coen?
De dieren komen trouwens bij een bekende van mij vandaan.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 25 jan 2011, 22:44

Mbt de inrichting. Nogal open. Doet dit recht aan de alle (combi) vissies??
Mijn inziens wel... schelpen voor de schelpenbroeders, schuilplaatsen genoeg voor de meervallen, open zandvlakte voor de nasuta's (ze kijken er nog niet naar om) en Xeno's en open zwemruimte voor de Cyps. De Alto's freewheelen een beetje door alles heen...
Mijn ervaring met mijn mannetje is dat hij na het netjes maken van zijn krater op een afstand toekijkt. Hij doet dit het liefst in de beschutting van van groen.
Dit is een goede toevoeging! Toevallig hoop ik binnenkort Potamogeton schweinfurtii te bemachtigen, dus dat komt goed uit!
Ook heb ik wat hoge rotsen waar de vissen omheen kunnen zwemmen ter bescherming (deze elementen stammen nog uit de tijd van de jumbo's )
Ik heb danwel geen hoge rotsen, maar dit lijkt me niet nodig gezien de omgeving waard de nasuta's vandaan komen... veel zand en een paar grote stenen. (verhouding 70% zand, 30% stenen). Mocht ik bespeuren dat er behoefte is aan afscherming dan kan ik altijd de grote steen rechtop plaatsen :)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

CoenB

Bericht door CoenB » 26 jan 2011, 15:06

Edin schreef:Met zoveel halfwasje ga ik er voorlopig van uit dat dat zal loslopen, of zijn jouw ervaringen anders Coen?
De dieren komen trouwens bij een bekende van mij vandaan.
Ligt natuurlijk helemaal aan de bezetting (was even te lui om die op te zoeken)

15 O. Nasuta 'Resha' (maatje +- 4 cm.)
- 11 C. Leptosoma 'speckleback Moba'
- 1:1 A. Compressiceps
- 11 S. Lucipinnis
- 1:2 L. Calliurus
- 1 L. Brevispinnis
- 2 X. Melanogenys

Ik kan de schuilplaatsen niet zo goed overzien. Maar als ik zo kijk lijkt het mij dat de A. compressiceps in combi met de S. Lucipinnis (en de Lophiobagrus ) toch te weinig rotsen hebben om elk hun ruimte te claimen.
Hoe gaat het met de N. calliurus? heeft zich al een paartje gevormd? Of doen ze het ook goed in een kleine harem?
Hoe gaat het met de Synodontis en de Lophiobagrus brevispinis (kan deze zich staande houden t.o.v. de synodontis)?
Hoe groot zijn de Cyp's? Heb je 50 cm waterhoogte of bakhoogte?

De nasuta's zijn nog klein dus dat gaat wel goed, alleen moeten ze wel de baas blijven en ze zullen hun horizontale kolom proberen te verdedigen (daar ging het bij mij mis met de jumbo's) dus de Cyp's moeten niet te assertief zijn. Bij mij jaagt het mannetje nu de hele bak door om zijn ruimte te claimen :)

Ben benieuwd of ze door de extra ruimte op de bodem straks "vrije" burchten graven of dat ze, zoals bij mij, een voorkeur hebben om tegen (tussen) rotsen hun bouwwerk te maken.

Daarom mijn overpeinzingen :wink:

@Spacecrap heb je voor de foto die van Herrmann gebruikt?? :wink:

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 26 jan 2011, 15:19

Ik kan de schuilplaatsen niet zo goed overzien. Maar als ik zo kijk lijkt het mij dat de A. compressiceps in combi met de S. Lucipinnis (en de Lophiobagrus ) toch te weinig rotsen hebben om elk hun ruimte te claimen.
Grappige is dat niemand iets claimt en in harmonie naast elkaar leeft! De kleine rotsen hebben ook allemaal nog schuilplaatsen onder zich (heb stenen uitgezocht die niet plat zijn, waardoor bv. de brevispinis dit uit kan graven.. en dat doen ze! ;))
Verder gaat het goed samen, totaal geen concurrentie... ze trekken niets van elkaar aan. Ook de Alto's doen hieraan mee... de ruimte onder de schuine steen is groot genoeg, zodat onder het minder hoge gedeelte de meervallen zich kunnen terugtrekken en in het hogere gedeelte vrij spel is voor de Alto.
Wel heb ik overigens kleinere stenen gekocht die ik onder de schuine steen ga plaatsen zodat er meer schuilruimte ontstaat... deze heb ik al een tijdje liggen, maar ik wil eerst zeker zijn dat alles het goed doet (anders meot ik constant de toko verbouwen om lijkjes te rapen :?
Hoe gaat het met de N. calliurus? heeft zich al een paartje gevormd? Of doen ze het ook goed in een kleine harem?
De L. Calliurus is per definitie geschikt voor een harem! De vrouwtjes nemen een schelpje en het mannetje hobbelt van vrouwtje naar vrouwtje... althans dat deden ze. Tot het grote mannetje overleed. Nu heb ik een te klein mannetje en maken ze dankbaar gebruik van de waterkolom.
Hoe gaat het met de Synodontis en de Lophiobagrus brevispinis (kan deze zich staande houden t.o.v. de synodontis)?
Zoals al aangegeven zou ik niet weten waarom niet... ze trekken zich echt helemaal niets van elkaar aan! wanneer er gevoerd wordt gaan de syno's en de lophiobargus er als één team op uit om eten te halen... echt grappig gezicht.
Hoe groot zijn de Cyp's? Heb je 50 cm waterhoogte of bakhoogte?
De cyps zijn nog klein een cm. of 6 schat ik. De waterhoogte zal ongeveer 45 cm. zijn. Ik heb deze cyps gekozen omdat ze A. heel mooi zijn :mrgreen: en B. goed bij de nasuta's passen qua gedrag (zo hield de kweker diverse vedervinnen bij deze cyp in een lagere bak!)

Wat betreft de foto snap ik niet helemaal wie Herrmann is, maar ik heb de foto zelf gemaakt. Het is mijn A. Compressiceps 'Kigoma' mannetje (of bedoel je iets anders?).
v.h. Spacecrap

CoenB

Bericht door CoenB » 26 jan 2011, 15:28

@spacecrap Ik bedoelde de foto van de "resha". Het is een mooie foto en lijkt qua exemplaar op die van H-J Herrmann (Duitse schrijver over cichliden)

Mbt de N. calliurus, ik dacht dit een koppelvormende schelpbewoner was..maar ik kan het natuurlijk altijd mis hebben :lol:

Ik heb geen ervaring met die zandkruipers.... vandaar mijn vragen. Maar mijn vraag kwam voort uit het grote verschil tussen beide soorten.

Ben benieuwd hoe het gaat als alles volwassen is..

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 26 jan 2011, 16:04

Ook de foto van de 'resha' is er één die ik zelf heb genomen! Dit is het resultaat van mijn nieuwe macrolens... de foto is dan ook 100% NIET bewerkt!

De N. Calliurus kan zowel als paartje als harem gehouden worden en is een semi-schelpenbroeder.. .hiermee bedoel ik dat het mannetje zich terugtrekt naar de rotsen,omdat deze niet in de schelp past (wordt namelijk +- 8- 10 cm.). De vrouwtjes wonen wel in een schelpje wanneer er eitjes gelegd worden.

Qua meervallen zijn de L. Brevispinnissen echt supermakkelijk en echt met alles te houden! Scharrelen gewoon lekker overal doorheen en ploegen tijdens de nacht een beetje door de bak heen, erg leuk!
De syno's zijn veel actiever en scharrelen de hele dag rond de stenen op zoek naar voedsel, elkaar dus totaal met rust latend!

Ik heb net een nieuwe camera, dus zal binnekort even een filmpje posten!
v.h. Spacecrap

CoenB

Bericht door CoenB » 26 jan 2011, 21:53

Kijk weer wat geleerd!!

Ik zoek nog een kleinere, makke, opruimer voor bij mijn similis en J. ornatus. Misschien dat de Lophiobagrus brevispinis (is dit de correcte schrijfwijze??) dan een mogelijkheid is...

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 27 jan 2011, 16:50

@Coen,
De Lophiobagrus brevispinis zou ik zeker aandurven bij de similis en J. ornatus. Ze zijn kleinblijvend, zouden solitair, koppel alswel als groep te houden zijn en eten de restjes op. Enkel groenvoer is niet aan te raden, ze hebben wel meer nodig om niet te verhongeren!
Het is helemaal top als je een nachtlampje oid. hebt, dan geniet je er meer van (komen met name naar buiten als het donker/schemer is namelijk :D
v.h. Spacecrap

johan.vw

Bericht door johan.vw » 27 jan 2011, 19:28

Mooie bak! ziet er netjes uit.
Vind het ook een mooi bestandje :)
Ik ga morige denk cyp's halen, mpulungu goeie variant voor bij mijn dewindti's denk je?
Vast wel toch? Zijn allemaal beetje het zelfde toch?

Edin

Bericht door Edin » 27 jan 2011, 19:30

Cyprichromini zijn zeker niet allemaal vergelijkbaar. Zoals met alle Tanganyikanen hangt dat ook van individuele exemplaren af.
Daarbij zijn er ook verschillen in agressie, waarbij de zonatus de mildste variant is.
Hier schuwen ze confrontaties met de dominantie brieni mannetjes.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 30 jul 2017, 21:09

Melchior
Als je hier nog actief bent, laat dan even weten hoe het is verdergegaan met dit bestand.
Ik ben eeventueel gelijkaardig bestand van plan.
Thanks
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / 16 paracyp jongen
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 12 sep 2017, 14:32

Ik zie dat je idd nog actief bent😊
Kun je nog mijn bovenstaande vraag even bekijken?
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / 16 paracyp jongen
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Plaats reactie