vraag hier of je vissen bij elkaar passen

Hulp bij het selecteren van de juiste vissen

Berichtdoor rfvdp » vr 30 jul 10 23:00

Sinds enkele dagen ben ik bezig met de opstart van een Tanganyika biotoop. De foto's kun je bekijken via onderstaande link:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/6188.html

Het aquarium staat er nu zo bij:

Afbeelding

In mijn aquarium met de afmetingen 50x50x60 (bxdxh) is mijn keuze gevallen op de "slakkenhuiscichliden", zoals je misschien wel kan zien. Het is de bedoeling dat er nog meer slakkenhuisjes op de bodem komen te liggen.

Omdat een Tanganyika biotoop helemaal nieuw voor mij is, wil ik graag jullie advies voor een geschikt visbestand.
Kan iemand mij daarbij helpen?
rfvdp

Re: Hulp bij het selecteren van de juiste vissen

Berichtdoor Bart » vr 30 jul 10 23:22

Slakkenhuiscichliden, mogelijk met wat Lacustricola pumilus aan het oppervlak. Dan zijn er wel meer planten nodig, wat dacht je van een lotus (zoals op de foto hieronder)? Stroming moet dan eveneens sterk minder zijn. Als slakkenhuiscichlide zou ik een kolonievormer nemen.

Ben niet verbaasd als je planten niet aanslaan; hoewel het gedraaide blad anders doet vermoeden, heeft V. spiralis (de plant die tegen hard water kan) géén gedraaide bladeren.

Afbeelding
Bart
Site Admin

Berichtdoor Phyllonemus » za 31 jul 10 12:30

Rob, volgens mij heeft Bart een mooie groep Lamprologus similis te koop, ideetje mischien ?
Without deviation from the norm, 'progress' is not possible. (Frank Zappa)

Fotoboek meterbak
Phyllonemus

Berichtdoor go_insane1981 » za 31 jul 10 14:00

Mocht je kolonie vormers gaan aanschaffen zou ik ervoor kiezen om er VEEL minder zand in te doen, ik weet niet zeker hoe het met de simillis is maar L. Multifasciatus heeft de neigeing alles af te voeren wat er in de weg zit :mrgreen:
In nomme Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.
go_insane1981

Berichtdoor Bart » za 31 jul 10 14:07

En juist dáárom moet je die beestjes VEEL zand geven! Niks mooier dan een compleet nieuw ingerichte bak. Ik zou nooit maatregelen nemen die het natuurlijke gedrag afremmen. Net zoiets als Xeno's op kiezels houden.
Bart
Site Admin

Berichtdoor CoenB » za 31 jul 10 15:09

Helemaal mee eens, niets mooier dan die similus te zien graven. Ik schuif soms bewust wat zand tussen de schelpen, dan hebben ze weer iets te doen. Een heel leuk gezicht van die "kwaaie" visjes die zand aan het wegwerken zijn.
CoenB

Berichtdoor rfvdp » za 31 jul 10 15:37

Ik hoor het al, jullie zijn fan van de similus. :)

Ben nu bezig om een lijstje te maken met de visjes die mijn voorkeur hebben. Vandaag in de winkel geweest en daar ook nog met de verkoopster gepraat wat er mogelijk is. Tegen de tijd dat de vissen erin kunnen, is er een nieuwe lichting vissen, vertelde ze. Dus tegen die tijd kan ik kijken of ze hebben wat ik op mijn lijstje staat.

Tot nu toe bestaat het lijstje uit:

Voor in de slakkenhuisjes:

- Lamprologus multifasciatus
- Lamprologus similis (daar istie)
- Lamprologus ocellatus
- Neolamprologus kungweensis
- Lamprologus brevis

Als visje bovenin het water:

- Lacustricola pumilus

Voor op de bodem/tussen de stenen:

- Synodontis sp. "polli white Zambia", maar dan de kleine variant. Of ik heb de verkeerde voor me, maar ziet er wel ongeveer hetzelfde uit.

Is dit een goed lijstje om een keuze uit te maken?
rfvdp

Berichtdoor CoenB » za 31 jul 10 15:53

Denk eraan dat je een keuze moet maken uit de slakkenhuis cichliden. Vraag je eerst af of je een koppel of een groepje wilt.
CoenB

Berichtdoor rfvdp » za 31 jul 10 16:12

Ik wilde toch wel gaan voor een groepje. Lijkt me leuker om naar te kijken, je hebt meer te zien, volgens mij.
Dus uit mijn lijstje blijven dan de 'Lamprologus multifasciatus' of de 'Lamprologus similis' over.

Aan welke aantallen moet ik gaan denken?
rfvdp

Berichtdoor MPS » za 31 jul 10 16:24

Zo'n 4 tot 6 stuks is een prima begin voor een goede kolonie. Zorg wel voor voldoende slakkenhuizen (zo'n 30 is een mooie start), want als je beide geslachten hebt dan worden het er vanzelf wel meer. Het zijn namelijk net konijnen... :wink:
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
MPS

Berichtdoor go_insane1981 » za 31 jul 10 16:28

@Bart

No offence maar komen ze in het wild niet voor bij kerkhoven van schelpen? Lijkt mij dat daar vrijwel geen zand meer is te vinden en alleen maar zweefvuil uit het water neerslaat op de schelpen.

Zelf heb ik een dus een soort van schelpen kerkhof gemaakt van ca 150 schelpen inmiddels(zeer varierende maten) met geen zand eronder.
In nomme Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.
go_insane1981

Berichtdoor GJ » za 31 jul 10 17:52

Bart schreef:En juist dáárom moet je die beestjes VEEL zand geven! Niks mooier dan een compleet nieuw ingerichte bak.

Amen :D Het is idd een geweldig mooi gezicht om die vissen zo ijverig te zien graven. Had ook gehoopt dat mijn caudopunctatussen dat ook zouden doen maar dat valt me tot nu nog tegen helaas.
Our knowledge is the result of our experiences,
our experiences are the result of our stupidity.
GJ

Woonplaats: Warffum (Groningen) Huidig visbestand: Synodontis petricola L.caudopunctatus P.nigripinnis

Berichtdoor CoenB » za 31 jul 10 18:00

@GJ Wacht maar af dan gaan ze vanzelf doen (als er tenminste onder jouw rotsen kan worden gegraven

@rfvdp Ik ga binnenkort mijn similis verhuizen en hou dan zeker een (flink) aantal kleine visjes over, als je iets wilt hebben laat het mij dan maar via pb weten.
CoenB

Berichtdoor rfvdp » za 31 jul 10 18:24

@MPS: de dertig ga ik nu al overheen. Zit nu op 42 en dat worden er nog meer :)

@CoenB: ik houd het in de gaten. Voorlopig moet de bak nog een aantal weken lekker indraaien.

Vandaag een Lotus geplant en nog wat slakkenhuizen toegevoegd. Hierdoor is een kleine mistbank ontstaan in het aquarium. De komende tijd houd ik het rustig qua rommelen in de bak.

In ieder geval iedereen bedankt voor de adviezen zo ver. Ik heb er een hoop aan gehad en ben weer een stuk verder.
rfvdp

Berichtdoor Bart » zo 1 aug 10 8:48

go_insane1981 schreef:No offence maar komen ze in het wild niet voor bij kerkhoven van schelpen? Lijkt mij dat daar vrijwel geen zand meer is te vinden en alleen maar zweefvuil uit het water neerslaat op de schelpen

Uit eerste hand, waarneming ter plekke:

Limburger schreef:Heel, heel, heel lang geleden heb ik eens een artikeltje over de multi's geschreven in één van de eerste blaadjes van de NVC. Ik heb toen na langdurige observaties ook bedacht dat de visjes de slakkehuisjes in een soort krater wilden krijgen en zo ook een dijkje vormen ter bescherming tegen predatoren. Ik geloof dat ik twee velletjes volgescheven heb over dit fenomeen. Achteraf bleek ik er zo verschrikkelijk naast te zitten. Wat een bla, bla had ik geschreven zeg (mijn eigen woorden) en dan wordt het verhaaltje ook nog eens door anderen overscheven, tot in Duitsland toe. Schaam, schaam.

Wat blijkt nu werkelijk dit gedrag te veroorzaken? Dit werd me meteen duidelijk toen ik de visjes in het meer zag. Hier dus:
Afbeelding

Ze maken helemaal geen dijkjes maar leven in onmetelijk grote slakkevelden en leven een paar verdiepingen diep tussen de slakjes. Om te voorkomen dat die slakjes bedolven worden door neerdalend vuil/zand zijn ze voortdurend de onder lagen slakkenhuisjes aan het vrij houden. In ons aquarium ligt meestal maar één laagje slakkehuisjes en het enige wat de multi's of similis proberen is de onderste lagen slakkehuisjes vrij tw krijgen. Dat er dan een dijkje ontstaat is maar bijzaak.
Bart
Site Admin

Volgende

Keer terug naar Visbestand

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by GB